Інформація за результатами оцінювання корупційних ризиків у МВС у 2023 році

Відповідно до доручення Міністра внутрішніх справ України від 27 жовтня 2022 року № 139/18 Міністерством внутрішніх справ України розпочато процедуру оцінювання корупційних ризиків у його діяльності.

1. З метою встановлення ймовірності вчинення працівниками МВС корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, установлення причин, умов та наслідків можливого вчинення таких правопорушень, а також підготовки Антикорупційної програми Міністерства внутрішніх справ України на 2023–2025 роки відповідно до доручення Міністерства внутрішніх справ України від 27 жовтня 2022 року № 139/18 «Про оцінювання корупційних ризиків та підготовку антикорупційних програм у системі МВС на 2023–2025», оприлюдненого на офіційному вебсайті МВС, було проведено оцінювання корупційних ризиків у МВС у форматі самооцінювання відповідно до Методології. 

2. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 листопада
2022 року № 764 «Про утворення робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у Міністерстві внутрішніх справ України» утворено робочу групу з оцінювання корупційних ризиків, затверджено її персональний склад та положення про неї.
До складу робочої групи включено працівників самостійних структурних підрозділів апарату МВС, експертів з питань боротьби з корупцією Консультативної місії Європейського Союзу в Україні та адвоката.

3. З метою підготовки до оцінювання корупційних ризиків 25 листопада 2022 року для членів робочої групи в режимі відеоконференції проведено вступний тренінг із залученням представників Національного агентства з питань запобігання корупції.

4. Робочою групою складено план оцінювання корупційних ризиків, у якому визначено етапи діяльності робочої групи з урахуванням функцій МВС, її внутрішніх та зовнішніх заінтересованих сторін, інших факторів середовища МВС (протокол засідання робочої групи від 01 грудня 2022 року).

5. З метою дослідження середовища МВС та визначення уразливих до корупції функцій та процесів робочою групою проаналізовано такі джерела інформації:

1) результати оцінювання корупційних ризиків за попередній період, заходів впливу на них, оцінки ефективності їх виконання;

2) результати анонімного опитування (анкетування) зовнішніх та внутрішніх заінтересованих сторін, узагальнено отриману інформацію;

3) стратегічні плани діяльності, плани реформування, програми розвитку нових проєктів та інших програмних документів МВС;

4) результати аудитів, перевірок, проведених щодо інших організацій, які виконують подібні функції або реалізують подібні процеси, узагальнено та задокументовано зібрану інформацію про можливі факти вчинення корупційних і пов’язаних з корупцією правопорушень, функції та процеси, з якими такі факти пов’язані;

5) матеріали звернень та скарг щодо діяльності МВС, його окремих працівників, узагальнення та документування інформації про можливі факти вчинення корупційних, пов’язаних з корупцією правопорушень, функції та процеси, з якими такі факти пов’язані, частоту надходження скарг;

6) матеріали дисциплінарних проваджень, службових розслідувань; рішення суду у справах про притягнення до адміністративної, кримінальної відповідальності за вчинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень; рішення суду у кримінальних, адміністративних, господарських справах, учасниками яких були інші організації, які виконують подібні функції або реалізують подібні процеси, та їх працівники;

7) відомості, які містяться у відкритих інформаційних системах, реєстрах і базах даних, у тому числі в Єдиному державному реєстрі осіб, про учинені корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, працівниками МВС та працівниками інших організацій, які виконують подібні функції або реалізують подібні процеси;

8) аналітичні матеріали Національного агентства з питань запобігання корупції щодо аналізу корупційних ризиків, а також аналітичні матеріали інших державних, міжнародних, громадських інституцій з питань запобігання та протидії корупції та інших питань, які пов’язані з діяльністю МВС;

9) проаналізовано відомості, оприлюднені в засобах масової інформації, соціальних мережах, інших відкритих джерелах інформації, про можливі факти вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень працівниками МВС та працівниками інших організацій, які виконують подібні функції або реалізують подібні процеси.

6. На підставі зібраних та задокументованих відомостей робочою групою визначено такі уразливі до корупції функції МВС (протокол засідання робочої групи від 12 січня 2023 року):

ліцензійна діяльність:

забезпечення у випадках, передбачених законом, ліцензування окремих видів господарської діяльності та здійснення контролю за дотриманням суб’єктами господарювання відповідних ліцензійних умов;

надання освітніх послуг:

установлення порядку добору, направлення та зарахування на навчання до закладів освіти, що належать до сфери управління МВС та центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовує і координує Міністр;

забезпечення на базі закладів освіти, що належать до сфери управління МВС, підготовки та професійного навчання кадрів для МВС, центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовує і координує Міністр, та Національної гвардії України, зокрема, переведення курсантів (слухачів) з навчання за кошти фізичних і юридичних осіб на навчання за державним замовленням;

надання адміністративних послуг (сервісні послуги МВС):

акредитація закладів, що здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів;

здійснення приймання іспитів, що складаються для отримання права керування транспортними засобами, і видача відповідних документів;

судово-експертна діяльність:

проведення інженерно-транспортної експертизи (дослідження технічного стану транспортних засобів і реєстраційних документів);

управління міністерством:

організація та здійснення поточного і перспективного планування, розроблення планів основних організаційних заходів МВС, роботи колегії МВС, нарад керівництва МВС;

взаємодія із центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовує і координує Міністр;

проведення закупівель:

забезпечення реалізації завдань замовника, який здійснює закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (планування закупівель, формування тендерної документації);

управління фінансами:

здійснення МВС як відповідальним виконавцем бюджетних програм функцій з формування показників видатків на оплату праці в кошторисах закладів та установ, що належать до сфери управління МВС;

забезпечення ефективного і цільового використання бюджетних коштів при оплаті праці працівників апарату МВС.

7. Під час оцінювання корупційних ризиків застосовувалися такі методи і способи:

1) аналіз джерел інформації, наведених у п. 5;

2) аналіз нормативно-правових та розпорядчих документів, що регулюють діяльність МВС;

3) проведення мозкового штурму, що полягає у відкритому збиранні й обговоренні позицій та ідей заінтересованих сторін – учасників мозкового штурму;

4) проведення індивідуального спілкування (інтерв’ю) із працівниками та зовнішніми заінтересованими сторонами МВС;

5) моделювання способів вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, визначення внутрішніх і зовнішніх заінтересованих сторін, які можуть брати участь у їх вчиненні.

8. За результатами узагальнення інформації та пропозицій, отриманих від внутрішніх і зовнішніх заінтересованих сторін, робочою групою здійснено ідентифікація, аналіз, визначення рівнів корупційних ризиків та заходів впливу на корупційні ризики (протокол засідання робочої групи від 02 лютого
2023 року).

Для кожного заходу впливу на корупційний ризик робочою групою визначено виконавців таких заходів, строк (термін) та індикатор його виконання.

9. Результати ідентифікації корупційних ризиків, рівні ймовірності реалізації, наслідків та рівні корупційних ризиків, а також заходи впливу на корупційні ризики внесено до реєстру ризиків (додаток 2 - https://mvs.gov.ua/uk/prevention-corruption/onovlena-antikorupciina-programa-mvs-ukrayini-na-2020-2022-roki/antikorupciina-programa-ministerstva-vnutrisnix-sprav-ukrayini-na-2023-2025-roki).


Управління запобігання корупції МВС