Авіація Державної прикордонної служби України активно розвивається та модернізується
На сьогодні авіація Держприкордонслужби виконує завдання з повітряного моніторингу кордону, територіального моря та української частини вод.
Крім того, забезпечує дії підрозділів охорони державного кордону, сил Морської охорони з недопущення проникнення на територію України диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань та засобів терору. Також прикордонною авіацією виконуються окремі завдань у районах прилеглих до зони ООС та адміністративної межі з ТОТ АР Крим та здійснюються транспортні (санітарні) перевезення для забезпечення дій прикордонних підрозділів.
Наразі у використанні авіації ДПСУ є спеціалізовані патрульні літаки, середні транспортні вертольоти, транспортно-санітарні вертольоти, легкі вертольоти та безпілотні авіаційні комплекси. Загалом до складу прикордонної авіації входять дві окремі авіаційні ескадрильї – Одеська та Харківська, а також низка підрозділів, які виконують завдання в органах охорони державного кордону з повітряного моніторингу.
Збільшення кількості сучасної пілотованої та безпілотної авіації, підготовка їх до експлуатації, в тому числі легких патрульних вертольотів Н125 Airbus, проведення модернізації наявного парку авіаційної техніки оптико-електронними системами, забезпечення підрозділів окремого базування авіаційними паливозаправниками та автомобілями для груп технічного обслуговування – це не весь перелік завдань з розвитку авіації Держприкордонслужби на найближчий час.
Наразі на виконання Стратегії інтегрованого управління кордонами на період до 2025 року активно оновлюється парк авіації сучасними патрульними літальними апаратами. Зокрема триває реалізація інвестиційного проєкту у рамках виконання міжурядової угоди з Французькою Республікою (ратифікована Законом України від 07.06.2018 №2452-VIII), за якою у січні 2020 року вже отримано два легких патрульних вертольоти Н125 компанії «Airbus». До кінця 2021 року заплановано отримання ще 10 бортів, а у наступному –12 таких гелікоптерів.
Для самостійного їх обслуговування персонал Служби проходить відповідне навчання у Франції. На сьогодні вже підготовлено більше трьох десятків спеціалістів - пілотів, техніків та авіоніків.
Водночас з 2016 в охороні кордону активно використовуються безпілотники. За останні роки напрацьовано відомчу нормативну база з питань організації застосування БПЛА і створено Центр підготовки із застосування та експлуатації безпілотних авіаційних систем на базі Головного центру підготовки особового складу ДПСУ. На базі цього Центру здійснюється підготовка персоналу з питань організації та виконання польотів БпЛА, допуск персоналу до польотів, бойове злагодження та щорічні перевірки, організація сертифікації та державної реєстрації БПЛА, технічна експлуатація БПЛА тощо.
Загалом з початку 2021 року пілотованою авіацією Державної прикордонної служби здійснено патрулювання 49,3 тис. км державного кордону та обстежено 11,5 тис. км2 тилових ділянок та моніторинг 120 тис. км2 територіального моря та В(м)ЕЗ. Також зафіксовано 21 правопорушення, оглянуто 17 місць ймовірного злету/посадки МЛА. Крім того, безпілотною авіацією здійснено патрулювання 37,8 тис. км державного кордону та обстежено 1,4 тис. км2 тилових ділянок. За допомогою БпАК/БпЛА зафіксовано 36 правопорушень.