Інтерв’ю Міністра внутрішніх справ Ігоря Клименка для видання Українські новини

clock
01.11.2023 11:00

На минулому тижні в Україні розгорівся скандал через російський паспорт дружини заступника голови Нацполіції Дмитра Тишлека, який за даними ЗМІ до сих пір чинний. У своєму розслідуванні журналісти зазначають, що сам Тишлек користується нерухомістю та авто родини партнера очільника ростовського кримінального угрупування. Хоча російський паспорт не є підставою для звільнення посадовця, громадськість сприйняла цю інформацію неоднозначно. Через суспільний резонанс, міністр внутрішніх справ Ігор Клименко розпорядився провести службове розслідування та відсторонити на цей час Тишлека від виконання обовʼязків.

Українські Новини поговорили з міністром МВС Ігорем Клименком про цей скандал, на якому етапі службове розслідування, чи нормально, коли у членів родин посадовців є російські паспорти і хто має нести відповідальність зе це.

В інтервʼю міністр також розповів, що думає про «смерть» Путіна, чи активізувався кримінал через півтора роки повномасштабного вторгнення РФ, чому домашнє насилля в сімʼї стає серйозною проблемою, які реформи чекають на ОВС найближчим часом, чи буде закон про електрошокери, чи доречна під час війни смертна кара та чому корупція не зможе зникнути вже завтра. 

Інформаційний простір нещодавно сколихнула інформація про те, що Путін помер. Ви вірите в його смерть?

Я очолюю Міністерство внутрішніх справ, а не похоронне бюро. Це перше. А по-друге, коментувати таку інформацію має Головне управління розвідки. Таку інформацію може мати ГУР і відповідні спецслужби. 

Чи розумієте Ви для себе, для чого це робиться, якщо це інформаційний вкид?

Очевидно, що люди, які це роблять та планують, знають що роблять і чітко прораховують громадську думку, особливості українців та громадян, які проживають в інших країнах Європи та світу. У нас триває гібридна війна. Не лише на полі бою, а також в інформаційному просторі. Війна фейків, війна дезінформації. Особисто я мало звертаю на такі непідтверджені дані уваги. Нам не можна розсіювати емоції. Помре Путін, чи ні під час війни – нас ця інформація не повинна якимось чином відволікати. Ми маємо виборювати Перемогу. Виходити на свої кордони.

Давайте поговоримо про скандальну історію, яка мала місце із заступником голови Нацполіції Дмитром Тишлеком. Чи здивувала вас ця історія здивувала? 

Коли вийшов репортаж, я перебував у відрядженні в Литві на зустрічі з міністрами внутрішніх справ 6 європейських країн. Коли зʼявилася ця інформація, то я не одразу зміг її подивитися та проаналізувати, тому що мав багато зустрічей. Тому, коли нарешті зміг переглянути, ми почали збирати дані, що відбулося і які питання підняли журналісти. В таких ситуаціях є певний алгоритм реагування. Ми повністю його витримали. Призначили службове розслідування, визначили персональний склад комісії, яка проводитиме відповідні заходи з перевірки. Сьогодні (30 жовтня, - ред) комісія вже провела перше засідання. Тишлек був відсторонений від виконання службових обов’язків.  Зараз всі уповноважені особи вивчають питання, які були викладені у журналістському розслідуванні.

Чи підтверджується оприлюднена інформація?

Тишлек сам подав заяву у Державне бюро розслідувань, в якій він попросив досконало розібратися в тому, що було викладено у журналістському розслідуванні. Тут я його абсолютно підтримую. Ми маємо знати правду, що відбулося та наскільки ті факти, які були викладені в ЗМІ, є обʼєктивними по відношенню до цієї посадової особи. 

Чи підлягають перевірці дружини посадовців на предмет наявності російського громадянства? Чи перевіряється наявність паспорт РФ у дружин?

Коли проходить спеціальна перевірка, то існують два напрямки перевірки: внутрішній МВС і перевірки, які організовуються іншими, в тому числі спецслужбами. Що стосується МВС та поліції в цьому випадку, то перевіряються найближчі родичі на предмет судимості, наявності нерухомості, декларації. У матеріалах також є автобіографічні дані щодо найближчих родичів, в тому числі на дружин, чоловіків і дітей. 

Підрозділи Міграційної служби надають інформацію щодо наявності громадянства України, вони підтверджують це громадянство України, прикордонна служба для підрозділу внутрішньої безпеки надає інформацію щодо перетину кордону і за яким паспортом, на якому автомобілі чи літаку. Це наша парафія і ми чітко тут все перевіряємо. 

Щодо наявності паспорту тієї чи іншої держави, у нас, як правило, такої інформації немає. Інформація про громадянство, будь-яке, російське, угорське, американське…має направлятися запит на цю країну, а країни як правило не дають такої інформації, тому що це чутливі персональні дані. Якщо ви звернетеся до США з питанням, чи має громадянство та чи інша людина, вони вам з великою вірогідністю не дадуть відповідь. А тут мова про росію, з якою ми взагалі не маємо контактів. І це потрібно чітко зрозуміти.

Після цієї історії, чи перевіряються дружини інших керівників Нацполу?

По-перше, є кримінальне провадження в ДБР, є наше службове розслідування. Уже в рамках службових розслідувань і проваджень, орган досудового розслідування надасть запити до інших служб, які уповноважені перевіряти і мають доступ до такої інформації. Коли цей паспорт отримувався, якщо отримувався, ким видавався, якщо видавався. Треба опитати в рамках кримінального провадження всіх, хто фігурує в ньому. Тому це велика робота, але дамо цю можливість слідчим ДБР, якщо необхідно і СБУ, щоб встановити істину. 

Чи є підставою для звільнення з посади російський паспорт?

Де-юре, наявність будь-якого паспорту, в тому числі і російського, не є підставою для звільнення. Враховуючи моральну сторону, те що відбувається сьогодні під час війни з РФ, то ми маємо говорити про іншу сторону медалі і про особливу зацікавленість наших спецслужб щодо перевірки того чи іншого громадянина або його рідних, якщо вони мають паспорти російської федерації. Де проживають родичі, яке спілкування є, скільки разів виїжджав чи не виїжджав до своїх родичів, чи це РФ, чи це тимчасово окуповані території, але це мають зробити фахівці, які мають доступ до такого роду інформації.

Яка зараз криміногенна ситуація в країні? Наскільки вона змінилася у порівнянні з минулим роком? 

Ми говоримо, що приблизно загальний кримінал знизився на 15%. Але, якщо говорити по видах кримінальних правопорушень, то ми можемо виділити тригерні злочини, які впливають на криміногенну ситуацію сьогодні і будуть впливати завтра. 

В першу чергу, це шахрайство. Звичайно, це й домашнє насильство. Тут мається на увазі і адміністративні,  і кримінальні правопорушення. Ми говоримо й про кібершахрайство. Також ми фіксуємо збільшення  повідомлень, повʼязаних з незаконним обігом наркотиків. До слова, якщо до війни це були досить дорогі наркотики, недоступні для великої кількості населення, то сьогодні ми маємо проблему з дешевими наркотиками, які впливають на життя і здоров’я. Це повʼязано з тим, що раніше достатньо дорогі наркотики намагались провезти через всі кордони нашої держави і були задіяні в цьому сили криміналу, то на сьогоднішній день кордони з РФ і Білорусією перекриті, тому ми переважно стикаємося з побутовим виготовленням наркотиків.

Яка зараз ситуація з обігом зброї?

Перше: через кордон України з усіма країнами ЄС та Молдовою контрабандно чи некотрольовано не пройшла жодна одиниця зброї. Це робота поліції, СБУ і прикордонників. Більше того, я можу сказати, що жоден боєприпас також не пройшов через кордон. Достатньо жорсткий контроль з нашої сторони і наші партнери підтверджують, що кордон закритий. Це стосується можливості перевезення та передачі зброї з України. Вʼїзд зброї у нас унормований, зброя завозиться на підставі встановлених правил.

А все, що не в рамках правил?

Ви знаєте, що в Україну зайшло багато зброї, тому що треба воювати, захищати нашу державу. Тут контроль у військових. Там є режим перевезення цієї зброї, але я впевнений, що зброя з кордону йде відразу на фронт, тому що потреба в зброї, боєприпасах є постійно. 

Що стосується загальної ситуації, то у нас вже зареєстровано законопроект щодо трофейної зброї. Вся трофейна зброя має бути зареєстрована в органах поліції. Ми після реєстрації  повертаємо цю зброю назад громадянам, але ми знаємо її номер, ми знаємо, що після закінчення воєнних дій протягом 90 днів ці громадяни мали цю зброю здати або зареєструвати в органах поліції. Я можу сказати, що проблема зі зброєю у нас буде і після війни, ми це прекрасно розуміємо. Ми зараз готуємося, щоб взяти під контроль будь-яке можливе незаконне використання зброї після війни.

Наскільки домашнє насильство стало проблемним?

На сьогоднішній день за 9 місяців ми вийшли на показники 2021 року. Мільйони ВПО, багато людей, які виїхали за кордон і втратили родинний зв’язок з дружинами, дітьми, постійні тривоги, проблема з тим, що багато чоловіків на фронті. Це все призводить до того, що люди дуже напружені, контроль за дітьми послаблюється в багатьох сім’ях. 

Звичайно ми говоримо про наших бійців і героїв, які знаходяться в складних умовах на полі бою і будуть потребувати тривалої реабілітації, у тому числі і ментальної під час і після закінчення війни. Ми маємо цю проблему і говоримо про неї відкрито. Ми ці питання протидії домашнього насилля обговорювали з нашими іноземними колегами, які мають відповідний досвід і проблему щодо подолання домашнього насилля. 

У нас на сьогодні мало криміналу за домашнє насилля. Більше це адміністративна відповідальність, тобто це незначні такі порушення адміністративного законодавства. У той же час ми маємо бути готові до сплеску в країні таких злочинів. 

Ми не сидимо склавши руки, у нас готуються поліцейські, які займаються саме протидією домашнього насилля. Вони приїжджають на місце такого злочину чи адмінправопорушення. Це підрозділ, який ми створюємо ще з 2015 року. Ми вчимо всіх поліцейських правильно реагувати на такі випадки. Ця проблема є і ми маємо її обговорювати на рівні держави, що ми і робимо. Президент завжди запитує про різні злочини і окремо зупиняється саме на питанні домашнього насильства, тому що це соціальна безпека нашої держави. 

Насильство тільки з боку чоловіків чи є випадки насильства з боку жінок?

Здебільшого з боку чоловіків, але є і з боку жінок – на рівні 12%. 

Які реформи найближчим часом чекають на органи внутрішніх справ?

Краще скажемо не реформи, а наведення ладу в тих чи інших підрозділах, які надають послуги громадянам. Реформу поліції ми однозначно не завершуємо і як би не було, але в тих областях, які знаходяться подалі від зони бойових дій, ми продовжуємо готувати поліцейських офіцерів громади. Ми були змушені вдвічі зменшити кількість підготовки таких офіцерів, тим не менше цей процес триває. 

Ми продовжуємо у воєнний стан реформувати роботу сервісних служб, Міграційної служби. Ми розуміємо про проблему не тільки швидкості і якості надання послуг, ми говоримо й про проблему корупції і тому ми заявили про те, що у нас нульова толерантність до корупції. Це досить складно зробити на сьогодні. Ми змінили кілька законів, ввели відповідальність для працівників сервісних служб, змінили правила підготовки та здачі іспитів на водіння автомобілем, на конкурсній основі набираємо нових керівників. Ми будуємо системний контроль над роботою підрозділів. 

Більше того, КМУ прийняв не менше 20 актів, які регулюють діяльність наших служб. Я впевнений, що у найближчі місяці ми отримаємо повну картину, що нам вдалося зробити за останніх 7 місяців. Одне можу сказати, що до здачі теоретичних іспитів наші громадяни можуть готуватися вдома, не треба ходити в автошколи і платити кошти. Звичайно, ми зараз робимо аналіз роботи всіх автошкіл. І ті автошколи, які зловживали або зловживають своїми повноваженнями, будуть закриті. 

Практичні іспити у найближчі тижні у більшості регіонів ми почнемо приймати на нових автомобілях, обладнаних системами відео і аудіофіксації для того, щоб мінімізувати будь-який сторонній вплив на результати здачі практичного іспиту. Це ж стосується теоретичних іспитів. Стороннє втручання практично неможливе. Але можу сказати, що паралельно ми організуємо контроль за цими процесами. У найближчий час ми введемо «гарячу лінію» по роботі сервісних послуг нашими підрозділами. 

Ми маємо чітко розуміти, що країна має бути нетерпимою до будь-яких корупційних проявів, хабарництва і вимагання, тому наші громадяни також мають формувати свою культуру ставлення до корупції.

Розкажіть будь ласка про ідею відбору ДНК в людей, які проживають за кордоном. 

Ми це питання обговорювали з міністрами внутрішніх справ Литви, Латвії, Естонії, Фінляндії, Норвегії та Польщі. У найближчі тижні, а можливо і дні ми організуємо інформаційну компанію для наших громадян, які втратили звʼязок зі своїми рідними і які знаходяться на території інших країн, для того, щоб вони прийшли і здали свій ДНК матеріал для порівняння з тими тілами, які у нас знаходяться в бюро СМЕ. 

Громадяни, які знайшли тимчасовий прихисток за кордоном, часто не знають, куди звертатися по допомогу. У них немає можливості в силу різних причин приїхати в Україну та здати біологічний матеріал. Тому ми вже почали перемовини з нашими партнерами про відкриття пунктів відбору ДНК-матеріалів за кордоном. Думаю, це працюватиме через попередній електронний запис. 

Як йде процес розмінування території, які є проблеми?

Росіяни модернізують свої знаряддя вбивства. Це стосується протипіхотних мін, касетних боєприпасів, тому, якщо порівняти початок 2022 року, ми мали змогу розміновувати як правило радянські міни, то на початок 2023 року у нас величезна кількість мін нових модифікацій, які практично неможливо розмінувати, тому у нас багато випадків, коли наші люди, діти підриваються на таких мінах. Це й сейсмічні міни або міни дистанційного замінування, які самостійно не самознищуються. 

Що стосується взагалі розмінування, то ми розуміємо, які території на сьогодні потенційно заміновані. У нас працює понад 1100 працівників щодня. Ми готуємо нових піротехників і вибухотехніків для того, щоб після деокупації у нас була змога розміновувати ці території. Проблема розмінування полягає ще й в тому, що немає техніки для розмінування. Ми говоримо про машини механізовного розмінування, міношукачі і так далі. Не забувайте, що потрібно буде розміновувати багато території прибережних зон, біля моря і тут ми чекаємо допомоги наших міжнародних партнерів щодо спеціалізованих катамаранів, підводного обладнання для розмінування річок і морів. 

Ми прекрасно розуміємо, що територія, де зараз відбуваються бойові дії набагато більше замінована, аніж звільнена територія Харківської чи Херсонської областей. Тобто, ми розуміємо, що коли ми зайдемо на деокуповані території, то у нас там буде в 10 разів більше роботи. 

Чи багато працівників органів внутрішніх справ звільнилося з початку війни? Чи є така тенденція? 

Ні, ми звільнили тільки тих, хто не виконав наказ керівників. Ці люди всі звільнені. Звичайно, є й ті, кого звільняють за порушення, зокрема службової дисципліни.  Я можу сказати навпаки, що люди намагаються пройти цей час для того, щоб служити в наших підрозділах. Скільки добровольців прийшли в Нацгвардію, Нацполіцію, ДПСУ, ДСНС. Роботи дуже багато, тим паче, що на поліцію буде лягати основне завдання з утримання криміногенної ситуації і допомоги населенню, якщо у нас будуть тривалі відключення електроенергії в країні. Ми до цього готуємося дуже серйозно. Тому я щиро вірю, що той рейтинг всіх служб, які входять до системи МВС ми маємо підтримувати. Сама система достатньо стійка і я пишаюся кожним працівником, який витримав такий тиск, починаючи з перших днів війни. 

Чи збільшився наплив бажаючих потрапити на роботу в поліцію, враховуючи, що вони не підлягають мобілізації?

Ні, не збільшився. У нас є вакантні місця. В поліції потрібно працювати. Тут неможливо відсидітися тихенько десь в куточку. Ми аналізували і у нас навпаки зменшилась кількість людей, які на другу вищу освіти вступали до наших вузів. Мабуть бояться, тому що ми однозначно таких людей запитаємо, чому вони не служать в армії, а хочуть навчатися.

Чи підтримуєте ви ідею використання електрошокерів поліцейськими при затриманнях? Ця ідея не була реалізована раніше у ВРУ, як ми памʼятаємо, але до цього питання зараз повертаються у парламенті.

Ця ідея заслуговує обговорення у суспільстві, фахового і професійного, у тому числі з боку народних депутатів. Законопроект знаходиться у ВРУ. Можливо, його потрібно корегувати, але у звʼязку з агресивними діями деяких наших громадян на дорогах або під час несення служби правоохоронцями, все-таки застосування електрошокера не буде мати летальних наслідків. Летальність буде зменшена практично до нуля, аніж при застосуванні зброї. 

Коли ми видавали поліцейським громади помпові рушниці, то летальність після пострілу з помпової рушниці у порівнянні з бойовим пістолетом, то різниця складала 70%, тобто 30% летальності після такого пострілу. Що стосується шокерів, то ми говоримо про практично мінімальну ймовірність летальних наслідків дії шокера.

А бувають і летальні випадки?

Три роки тому, коли ця ідея обговорювалася, то ми говорили про людей, які мають якісь металеві елементи в тілі чи після операцій чи через інші фізіологічні особливості, які можуть призвести до летальних наслідків. Питань було дуже багато, тому я рахую, що настав час, коли суспільство має також сказати свою думку. Позитивну чи негативну, але це потрібно однозначно обговорювати, тому що кожен громадянин зацікавлений жити в безпечній країні. Ну і звичайно ми маємо зберегти життя і здоров’я наших людей. 

Депутати насправді реєструють сьогодні досить багато різних законодавчих ініціатив, зокрема і щодо легалізації порнографії. Як ви ставитеся до такої ідеї?

Рахую, що це останнє, чим ми маємо займатися у воєнний час, саме останнє. Наші громадяни мають доступ до інтернету і вони зараз не мають відповідальності за перегляд відповідного контенту. Я завжди говорю, що якщо існує попит, то є і пропозиція. Ця пропозиція в інтернеті достатньо поширена. Інша справа це дитяча порнографія. Я рахую, що за перегляд і за розповсюдження саме такої порнографії має бути відповідальність і достатньо жорстка.

А чи доречно повертати смертну кару під час війни та й в принципі? Як ви вважаєте? Чи наше суспільство не готове до цього?

Моя позиція як громадянина полягає в тому, що немає нічого більш ціннішого, аніж людське життя, тому я рахую, що ті норми ККУ, які існують достатні для того, щоб ті злочинці, які переступили закон і скоїли особливо тяжкі злочини, які пов’язані з вбивством, наприклад, все життя знаходилися в місцях позбавлення волі.

У нас по ККУ є поріг максимального покарання або 15 років позбавлення волі або довічне. Тобто більше 15 років позбавлення волі, окрім як альтернативи довічного у нас немає. Середини якоїсь у нас немає. На ваш погляд, чи є необхідність реформувати ККУ в цьому плані? Наприклад, в США різні терміни ув’язнення: і 20 і 30 років позбавлення волі. Чи обговорювалася така ідея?

Така ідея обговорювалася на етапі внесення змін і прийняття ККУ. На сьогодні ця ідея не обговорюється. Можливо, після війни у звʼязку із суспільно-небезпечними злочинами в нашій країні таке питання і виникне. Але, тут також треба з правниками чітко говорити про цю градацію. Думаю, що після війни ми до цього дійдемо.

Ви вже згадували про корупцію і що за неї має бути жорстке покарання. Не так давно міністр фінансів Марченко в інтерв’ю журналістам сказав, що за останні 20 років в Україні найменший рівень корупції. Чи поділяєте ви таку думку?

Я працюю вже 34 роки в системі і не тільки МВС. Те, що було на початку 2000-х і в середині 2000-х років у порівнянні із сьогоднішнім днем, це дві великі різниці. Тоді не було виявлено таких корупційних фактів, тому що: а) не було стільки контролюючих органів; б) не було державної політики щодо зменшення корупції. 

Якщо б ви у 2001 році на посаді можновладця попросили в когось 50-100 грн, то ніхто б вас не переслідував, навіть якщо була б заява. Сьогодні, якщо є заява, то вмикається весь державний правоохоронний механізм. Такого механізму не було тоді. 

На сьогоднішній день, через те, що ми не приховуємо такі факти виявлення корупції і в своїх рядах, у тому числі, через це у когось з’явилося враження, що корупції стало більше. Тому, в мене запитання: а давайте ми всі корупційні злочини будемо тихенько розкривати і не будемо про це писати? Чи буде у населення думка, що корупції стало менше? Якийсь час так, мабуть, а потім воно все одно вийде на поверхню, тому що громадянин йде до місцевих органів влади, правоохоронних органів, до суду і платить гроші. Йому ставлять умову: або ти заплатиш або будеш тривалий час чекати і не отримаєш тих послуг, які ти хочеш отримати. Особистий досвід – це основний індикатор. 

Коли громадянина, наприклад, зупиняють на дорозі за перевищення швидкості, йому на місці виписують штраф, він його оплачує і їде собі далі. Весь процес пише бодікамера поліцейського. Такий же принцип діє по всій державі. Контроль за діями, відбір на посади в правоохоронні органи і в органи місцевої і державної влади і контроль за проходженням ними служби. 

Ми рухаємося вперед і хочемо зробити це дуже швидко, за 3 роки або за 5 років? Не вийде так, тому що є покоління, які жили в іншому суспільстві і за іншими правилами, починаючи з початку Незалежності держави і тут культура сприйняття себе в державі і держави в собі має бути у всіх. 

Я завжди наводжу приклад, коли ми їдемо по території нашої держави зі швидкістю 200 км/год, а коли заїжджаємо в країни ЄС — 60 км, або 50 км/год відповідно до обмежень. Я про це якраз і говорю. Ніхто не піде, наприклад, в Чехії давати хабар, а у нас хочуть дати і вирішити щось. Ніхто в Чехії в органах влади не буде створювати умови для того, щоб людина запропонувала цей хабар. У нас це є. І тому, та кількість зареєстрованих і розкритих уже злочинів, які повʼязані саме з корупцією на сьогодні зашкалює. Чому? Тому що Україна намагається навіть в період війни викорінити це явище. 

Мало хто згадує, що люди в 90-х роках за безцінь викупили заводи, пароплави, корисні копалини і коли зараз їм починають задавати питання в рамках закону, то всі роблять квадратні очі. Але це ж вкрадено в держави або придбано незаконним шляхом. Проте в рамках корупції на той час на це закривали очі, тому що контролю такого не було. Тоді були неписані правила. Закон писав одне, а робили інше. 

Тому, що стосується корупції і вашого питання, то я можу передати слова міністрів внутрішніх справ 6 європейських країн. Вони всі в один голос сказали, що таких успіхів, яких досягла Україна за останні роки, а вони це відчувають і відповідна інформація у них є, навіть не очікували. І коли мова йде про вступ до ЄС, то вони достатньо оптимістично налаштовані до нашого майбутнього. Треба речі називати речі своїми іменами. Так, є випадки корупції. Вони і будуть, але для цього працюють такі структури як НАЗК, НАБУ, СБУ, ДБР, МВС. Від побутової корупції до корупції на рівні державних органів. Так, вона буде і ця робота буде тривала, тому що в інших країнах такі органи також працюють. 

Знаєте, коли реформували поліцію, то всю ДАІ вигнали і всі говорили, що на дорогах буде жах. А нічого не сталося. Так, була якась перерва, але поки ти не вирвеш це жорстко - не досягнеш своєї мети. Тому і я рахую, що достатньо жорстко зараз працює влада по корупціонерах і я думаю, що у нас вже є суттєві успіхи у боротьбі з корупцією, відмиванням грошей. Державна власність має бути державною власністю і ніхто за безцінь нічого не може купити державне. 

Але наші громадяни мають також не сприяти цій корупції. І коли їх хтось просить заплатити якісь гроші, наприклад, як було за проведення експертизи під час купівлі авто, то вони мають сказати «ні, я почекаю місяць». Я в свою чергу, як міністр внутрішніх справ, маю усунути цей корупційний ризик – ми скасували експертизу автомобілів. 

Непотрібна послуга…

В чому мене звинувачують - а ось там перебиті номери кузова автомобіля. Відсоток перебитих номерів кузова складав 0,03%. Чому 99,9% має страждати через ці кількасот авто?

Тим паче, що функція і можливість експертизи, якщо я або ви мені не довіряєте, залишається і в один день цю експертизу роблять абсолютно спокійно. Ось на чому зароблялись гроші раніше. Експертиза 30 днів, а мені потрібно продати сьогодні авто. Я йшов і давав 300-400 грн, щоб посунути чергу на сьогодні чи на завтра. Ось вся різниця. 

Коли ми скасували цю експертизу — проблем ніяких нема. Але корупційну складову ми відрізали. І всі побігли критикувати міністра, кажучи, що тепер ми наводнимось автомобілями. Чи автомобілі, які везуть волонтери для війни. Їх експертизу також проводити чи що? Ні, в країні війна і ми маємо ці умовності відкинути. Ці умовності можливі після війни, коли ми будемо відбудовувати нашу державу. Тисячі авто, які везуть наші волонтери і передають наші міжнародні партнери мають і Євро2 і Євро3 і Євро4, які заборонені в країнах вже, але для війни це необхідність. Це питання виживання держави. 

Більше тижня в інформаційному просторі "ходить" інформація про те, що начебто голова СБУ Василь Малюк може змінити вас на посаді. Чули щось про це? 

Ця інформація ходить і не тільки ця уже досить тривалий час. Будь про кого з нас. Це, мабуть, такий хрест всіх можновладців. Не читайте таку інформацію.  

Схожі матеріали