МВС України розпочало роботу з удосконалення реєстрації місця проживання осіб
Шостого листопада 2017 року в МВС було створено робочу групу з питань підготовки нормативно-правових актів щодо удосконалення реєстрації місця проживання осіб.
До складу робочої групи увійшли працівники МВС України, ДМС України, ЦВК, Служби розпорядника Державного реєстру виборців, МЕРТ, МінТОТ, Мін’юсту, Мінсоцполітики, ПФУ, СБУ, представник Уповноваженого ВР України з прав людини, Представництв МОМ та УВКБ ООН в Україні, Центру інформації про права людини, Офісу реформ адміністративних послуг, Української Гельсінської спілки з прав людини, Благодійного фонду «Право на Захист», «Восток-СОС» та «Крим-СОС», а також інших неурядових організацій, що працюють в сфері міграції та захисту прав людей, зокрема внутрішньо переміщених осіб (ВПО).
У зв’язку з тим, що реєстрація місця проживання до сьогодні носить фактично дозвільний характер, оскільки вимагає письмової згоди власника житлового приміщення на реєстрацію проживання осіб в ньому, держава не має актуальних відомостей про реальну кількість мешканців будь-якого населеного пункту та місця проживання конкретних осіб, що утрудню, зокрема, правоохоронну діяльність та виконання рішень суду.
Передання у 2016 році повноважень щодо реєстрації місця проживання осіб від територіальних органів ДМС України до органів місцевого самоврядування, з одного боку, було цілком виправданим етапом реформи з децентралізації влади в нашій країні, а з іншого боку, в умовах недостатнього матеріально-технічного та кадрового забезпечення органів місцевого самоврядування, призвело до того, що з більш ніж 8 000 реєстрів територіальних громад тільки близько трьох тисяч реєстрів ведуться в електронній формі (тобто, переважна більшість - тільки в паперовій формі), що призводить щонайменше до несвоєчасного оновлення даних про переміщення осіб в масштабі країни.
У свою чергу, особи, які не можуть зареєструвати актуальне місце проживання, фактично позбавляються через це доступу до соціальних, медичних та адміністративних послуг за місцем фактичного проживання, а також не можуть реалізувати своє активне виборче право як члени відповідної територіальної громади.
Найбільш вразливим до цих проблем є та частина населення України, яка мешкає не за зареєстрованим місцем проживання, зокрема, це високомобільне населення, яке користується перевагами внутрішньої трудової міграції; ВПО; шукачі захисту, біженці та особи, які потребують додаткового захисту; особи без громадянства та особи під ризиком без громадянства, у тому числі, представники ромського етносу.
Одночасно, МВС України, як центральний орган виконавчої влади, що формує державну політику у сферах правоохоронної діяльності та міграції, не може ігнорувати небезпеку потенційних зловживань занадто простою й незахищеною процедурою, та як наслідок порушення прав власників житла, які часто побоюються надавати згоду на реєстрацію осіб як таких, що проживають в належному ним приміщенні, через те, що зареєстроване місце проживання створює законні підстави для користування таким житлом (що суттєво зменшую оперативність виселення у разі несплати орендарями орендної плати), приватизації його (у випадку, якщо житло належить державі чи територіальній громаді), або, за наявності у зареєстрованих осіб неповнолітніх дітей, фактично унеможливлює виселення таких орендарів до досягнення дитиною повноліття. У зв’язку з цим, під час підготовки відповідних нормативно-правових актів обов’язково будуть враховані всі необхідні запобіжники від зловживань та створений ефективний механізм контролю власників житла щодо осіб, які зареєструвалися у належних ним приміщеннях.
Отже, 21 грудня 2017 року відбулось засідання робочої групи, під час якої її члени обговорили напрями подальшої роботи з удосконалення законодавства, представили своє бачення удосконалення реєстрації місця проживання та домовилися вже наступного місяця представити колегам перші доробки на шляху до спрощення цієї процедури для мешканців України.
Зауважимо, що МВС України виступає за комплексний та збалансований підхід до вирішення цієї актуальної для суспільства проблеми, адже такі зміни зачіпають багато важливих для всіх українців сфер життя, та поспішне й необачне втручання може звести нанівець всі позитивні напрацювання.