Звіт про результати електронних консультацій з громадськістю щодо проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації»

15 червня 2023 року

Міністерством внутрішніх справ України, відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, проведені електронні консультації з громадськістю щодо проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації» (далі – проєкт постанови), який був оприлюднений 25 квітня 2023 року в підрубриці «Проєкти нормативних актів» рубрики «Нормативна база МВС» офіційного вебсайту Міністерства внутрішніх справ України: тут.

Інформація про пропозиції та зауваження до проєкту постанови, що надійшли під час електронних консультацій з громадськістю, та про результати їх опрацювання наведена у таблиці.


з/п
Інформація про пропозицію/ зауваження Автор пропозиції Інформація про врахування пропозиції
1 Пропозиція щодо недопущення прийняття положення про самостійне придбання власниками номерних знаків для транспортних засобів у суб’єктів господарювання. Громадянин Олександр Залєвський Не враховано.
Пропозиція не стосується предмета регулювання проєкту постанови.
Проєкт постанови розроблено на виконання вимог нормативно-правового акта вищої юридичної сили, зокрема Закону України від 06.10.2022 № 2658 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про дорожній рух» щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення порядку встановлення та використання номерних знаків транспортних засобів», зокрема до статті 4 Закону України «Про дорожній рух».
Вказані зміни до Закону України «Про дорожній рух» надають особі, яка звернулася до сервісного центру МВС для державної реєстрації транспортного засобу, можливість самостійно обирати спосіб отримання номерного знака: або безпосередньо в сервісному центрі МВС, або замовити виготовлення номерного знаку за присвоєною буквено-цифровою комбінацією у суб’єкта господарювання.
Проєктом постанови пропонується затвердити Порядок виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації (далі – Порядок), який визначатиме процедуру здійснення суб’єктами господарювання діяльності з виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів.
2 Проєкт постанови суперечить одному з основних принципів господарювання, а саме: обмеження державного регулювання економічних процесів у зв’язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, добросовісної конкуренції у підприємництві, екологічного захисту населення, захисту прав споживачів та безпеки суспільства і держави (ч. 1 ст. 6 Господарського кодексу України). Кандидат юридичних наук адвокат Олександр Чаричанський Не враховано.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Проєкт постанови розроблено на виконання статті 4 Закону України «Про дорожній рух», згідно з якою до компетенції Кабінету Міністрів України у сфері дорожнього руху належить визначення порядку виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації, та номерних знаків для разових поїздок.
3 Аналіз регуляторного впливу (далі – АРВ) є формальним, не враховує ані формування ціни для споживача, ані додаткових витрат суб’єктів господарювання на забезпечення відповідності вимогам законодавства для включення в Перелік та отримання доступу до реєстру. Кандидат юридичних наук адвокат Олександр Чаричанський Не враховано.
Проєкт постанови є регуляторним актом. АРВ до проєкту постанови був підготовлений з урахуванням вимог Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308, та оприлюднений на сайті МВС. 
З огляду на те, що проєктом постанови запроваджується нове державне регулювання, точну кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія регуляторного акта, визначити неможливо, а тому АРВ проводився методом припущення та розрахунку мінімальних витрат на одного суб’єкта господарювання великого, середнього та малого підприємництва, які виникнуть внаслідок дії регуляторного акта.
ДРС за результатами проведеного аналізу проєкту постанови та АРВ на відповідність вимогам статей 4, 5, 8, 9 Закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», погодила проєкт постанови.
4 Провадження діяльності з виготовлення номерних знаків для транспортних засобів не підлягає державному регулюванню з визначенням процедури її здійснення, а отже, не може регулюватися запропонованим Порядком виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації. Закон України «Про дорожній рух» не містить норми, яка б передбачала самостійну купівлю власниками транспортних засобів номерних знаків. Дочірнє підприємство «Завод «Динамо-Сілейр» Не враховано.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Проєкт постанови розроблено на виконання статті 4 Закону України «Про дорожній рух», згідно з якою до компетенції Кабінету Міністрів України у сфері дорожнього руху належить визначення порядку виготовлення та обліку номерних знаків для транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації, та номерних знаків для разових поїздок.
5 Зауваження до пункту 8 проєкту Порядку щодо надання кольорових фотографій виготовлених суб’єктом господарювання зразків кожного типу номерних знаків, які виготовлятимуться суб’єктом господарювання.
Це положення потребує доопрацювання, оскільки за кольоровими фотографіями виготовлених суб’єктом господарювання зразків номерних знаків кожного типу неможливо встановити відповідність цих зразків Вимогам щодо розміру, нанесення обов’язкових реквізитів, таких як голограми UA та голограми виробника, адже фотографія їх не відображає / не фіксує.
Дочірнє підприємство «Завод «Динамо-Сілейр» Не враховано.
Вимоги до державних номерних знаків транспортних засобів та єдині зразки державних номерних знаків транспортних засобів затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 02 березня 2021 року № 166 «Про деякі питання державних номерних знаків транспортних засобів» (далі – Вимоги).
Положення проєкту Порядку щодо надання суб’єктами господарювання відповідних кольорових фотографій зразків номерних знаків, які мають бути виготовлені ними відповідно до Вимог, передбачено виключно з метою ідентифікації виробників номерних знаків.
6 Зауваження до пункту 8 проєкту Порядку потребує уточнення в частині визначення переліку документів про відповідність робочого місця користувача. Дочірнє підприємство «Завод «Динамо-Сілейр» Не враховано.
Пунктом 8 проєкту Порядку передбачено положення щодо надання копій документів про відповідність робочого місця користувача Єдиного державного реєстру транспортних засобів (далі – електронний реєстр) вимогам законодавства, зокрема у сфері технічного захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах (для отримання персонального логіна та пароля доступу відповідальної особи до електронного реєстру), що відповідає нормам акта вищої юридичної сили, а саме Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», та не потребує уточнення в проєкті Порядку.
7 Зауваження до норми пункту 18 проєкту Порядку, що передбачає зупинення доступу суб’єкта господарювання (його філії чи відокремленого підрозділу) до електронного реєстру в разі отримання ГСЦ МВС документально підтвердженої інформації про невідповідність виготовлених ним номерних знаків установленим Вимогам.
Розробник повинен визначити повноваження органу / особи та документ, на підставі якого виготовлений суб’єктом господарювання номерний знак буде вважатися таким, що не відповідає встановленим Вимогам.
Дочірнє підприємство «Завод «Динамо-Сілейр» Не враховано.
Проєктом Порядку визначаються, зокрема, умови припинення доступу до електронного реєстру та припинення діяльності з виготовлення номерних знаків.
Єдиною підставою припинення діяльності з виготовлення номерних знаків, згідно з пунктом 21 проєкту Порядку, є лист про такий намір, складений суб’єктом господарювання у довільній формі.
З огляду на підстави, наведені у пунктах 18, 23 проєкту Порядку, ГСЦ МВС припиняє доступ суб’єкта господарювання (його філії чи відокремленого підрозділу) до електронного реєстру або анулює такий доступ. 
Водночас адміністративна відповідальність за порушення вимог законодавства щодо використання номерних знаків транспортних засобів, зокрема за керування або експлуатацію транспортного засобу з номерним знаком, що не відповідає встановленим зразкам або вимогам, встановлена статтею 1213 Кодексу України про адміністративні правопорушення. 
Статтею 23 Закону України «Про Національну поліцію» визначено, що Національна поліція України відповідно до покладених на неї завдань регулює дорожній рух та здійснює контроль за дотриманням Правил дорожнього руху його учасниками та за правомірністю експлуатації транспортних засобів у вулично-дорожній мережі.
Так, підпунктом «в» пункту 2.9 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, передбачено, що водієві забороняється, керувати транспортним засобом, зокрема, з номерним знаком, що не відповідає вимогам стандартів.
Положеннями статті 19 Господарського кодексу України передбачено, що суб’єкти господарювання мають право самостійно, без обмежень, здійснювати господарську діяльність, що не суперечить законодавству.


За результатами електронних консультацій із громадськістю щодо проєкту постанови було прийняте рішення про відхилення зауважень та пропозицій, надісланих представниками громадськості.

Перший заступник начальника
Головного сервісного центру
МВС України

 

 

Олександр КАРАБИЦЬ