Закон про автофіксацію порушень ПДР: МВС виступило із захистом у Конституційному суді України

clock
09.09.2021 17:39

Велика палата Конституційного суду розглянула скарги громадян щодо конституційності положень Кодексу України про адміністративні правопорушення, які передбачають притягнення водіїв та/або власників транспортних засобів до адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі.

Позицію МВС і відповідності оскаржуваних норм законодавства Конституції України у відкритому пленарному засіданні захищали радник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький та директор департаменту юридичного забезпечення Денис Горбась.

Аргументи захисту щодо конституційності пунктів закону:

- обмеження прав є пропорційним тій меті, яку планується досягти: забезпечення безпеки дорожнього руху, захист життя і здоров'я громадян;

- у справі «Фальк проти Нідерландів» Європейський суд з прав людини визнав правомірною відповідальність саме власників транспортних засобів;

- КУпАП встановлює не презумпцію винуватості власника транспортного засобу, як вказують автори скарги, а презумпцію володіння транспортним засобом в момент вчинення правопорушення саме його законним володільцем (власником). При цьому ця презумпція може бути спростована. Встановлення презумпцій такого роду не суперечить практиці ЄСПЛ (рішення у справі «Салабіаку проти Франції»);

- автоматична фіксація правопорушень: виключає корупційну складову та позитивно зарекомендувала себе в Австрії, Великій Британії, Італії, Нідерландах, Німеччині, Франції, Швейцарії, Швеції.

За словами радника міністра внутрішніх справ Антона Геращенко, станом на березень 2020 року на дорогах України загинули 175 тис. людей. Наразі ця цифра вже наближається до 180 тис. За роки незалежності понад 1,5 млн українців стали інвалідами, отримали ушкодження різного ступеня важкості. Минулого року в Україні загинули 3 тис. 454 особи в тому числі 169 дітей. 

“Хочу наголосити, що прийняті Парламентом положення законів, які дозволили фіксувати в автоматичному режимі порушення правил дорожнього руху, не порушують базові конституційні права заявників на отримання кваліфікованої правової допомоги, право оскаржити в суді рішення адміністративних органів про притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення та принцип презумпції невинуватості”, - підсумував Антон Геращенко

Директор департаменту юридичного забезпечення Денис Горбась сказав, що українські законодавці пішли навіть далі, ніж європейські країни. Окрім можливості оскаржити, у законі передбачено механізми, які дозволяють відійти від відповідальності особі, якщо транспортний засіб протиправно вибув з її володіння. Є можливість забезпечити притягнення до адміністративної відповідальності особи, яка дійсно була за кермом, запроваджено механізм за наявності якого може бути внесена інформація про належного власника.

“Я хочу сказати, що виходячи з цих позицій аргументація заявників недостатньо переконлива, тому що норми Конституції в такому випадку не є порушеними. А законодавець, приймаючи відповідні положення законодавства, дотримався балансу і принципу пропорційності, на які звертає увагу Європейський суд з прав людини”, - сказав Денис Горбась, підбиваючи підсумки свого виступу.

Заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький зазначив, що у 2006 році в Україні було зафіксовано 7 тис. 592 загиблі внаслідок ДТП особи, у 2007 році, коли було менше транспортних засобів, ніж сьогодні, було зафіксовано 9 тис. 574 осіб. У 2014, до появи патрульної поліції, 4 тис. 483 особи загинули. У 2018 - ця цифра зменшилась на тисячу, завдяки належному контролю та реагуванню.

Система автоматичної фіксації за час її роботи (1 рік в Києві та Київській обл.), довела свою високу ефективність. У місцях встановлення камер за останні три роки в середньому реєструвалося 123 ДТП з потерпілими і загиблими. За рік роботи камер у цих місцях зареєстровано 43 випадки. Можна констатувати зниження кількості ДТП з потерпілими в три рази.

Що стосується превенції, то 1 червня 2020 року фіксувалось 57 тисяч порушень на добу. Зараз ці самі камери фіксують 7-8 тисяч, що свідчить про зниження можливих негативних наслідків.

“На даний момент Україна має ліберальну систему притягнення до відповідальності і фіксації факту правопорушень за певними особами. Відповідальність власника є відповідною принципу пропорційності і тому, що необхідно сьогодні нашому суспільству” - повідомив Олексій Білошицький.

Зазначимо, що рішення суду буде оприлюднене відповідно до закону на офіційному порталі Конституційного Суду України.

Департамент комунікації МВС України

Схожі матеріали