Контраст
Шрифт

Угода про асоціацію

Сьогодні курс на інтеграцію з Європейським Союзом закріплений у Конституції України, а повне виконання Угоди про асоціацію є одним із завдань, визначених Стратегією національної безпеки. Чому так і які перспективи відкриває для нас реалізація Угоди? Інтеграція з Європейським Союзом - це свідомий вибір громадян та ключова вимога Революції Гідності 2013-2014 років. Повна назва документу - Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Обсяг документу - 486 статей з 44 додатками, протоколами і спільною декларацією, а офіційний текст налічує близько 2000 сторінок. Недарма Герман ван Ромпей (президент Європейської Ради 2010-2014) назвав нашу угоду «однією з найбільш детальних угод про асоціацію, яку коли-небудь укладав Європейський Союз». Угода має на меті політичну асоціацію та економічну інтеграцію України з Європейським Союзом, що, своєю чергою, залежать від прогресу в імплементації цієї Угоди, а також від досягнень України в забезпеченні поваги до спільних цінностей і прогресу в наближенні з ЄС у політичній, економічній та правовій сферах. Підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС відбувалося в два етапи. 21 березня 2014 р. під час позачергового саміту Україна – ЄС було підписано політичну частину Угоди та Заключний акт саміту. Зокрема, було підписано преамбулу, статтю 1, розділи І «Загальні принципи», ІІ «Політичний діалог та реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері зовнішньої та безпекової політики» і VII «Інституційні, загальні та прикінцеві положення» Угоди. На саміті також була зроблена заява, що зобов’язання України, які випливають зі статті 8 Угоди про асоціацію стосовно ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду 1998 р. будуть виконані після внесення відповідних змін до Конституції України. 27 червня 2014 р. в ході засідання Ради ЄС було підписано економічну частину Угоди – розділи III «Юстиція, свобода та безпека», IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею», V «Економічне та галузеве співробітництво» та VI «Фінансове співробітництво та положення щодо боротьби із шахрайством». 16 вересня 2014 р. Верховна Рада України та Європейський Парламент синхронно ратифікували Угоду про асоціацію між Україною та ЄС. Українська сторона передала депозитарію ратифікаційні грамоти і завершила таким чином всі внутрішньодержавні процедури. З 1 вересня 2017 року Угода про асоціацію набула повної юридичної чинності після її ратифікації парламентами усіх 28 держав-членів ЄС (після виходу Британії Союз нараховує 27 країн-учасниць)

Якщо Ви бажаєте більше знати про Угоду про асоціацію, зокрема, знайти відповіді на питання, чи передбачає Угода членство України в ЄС, чи має вона термін дії, що таке acquis ЄС та багато інших, пропонуємо Вам пройти навчальний курс, розроблений спецпроектом EdEra та міжнародним фондом «Відродження» за підтримки ЄС в рамках проєкту «Громадська синергія» за посиланням.

Тут Ви можете ознайомитися з повним текстом Угоди

Якщо Ви цікавитеся питаннями європейської інтеграції та бажаєте знати про усі новини пропонуємо перейти за посиланням на євроінтеграційний портал «Україна - Європа»

Хто і як виконує Угоду про асоціацію?
В Україні питання координації та узгодження заходів в рамках євроінтеграційного політичного вектору покладено на Віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України. Втім ситуація дещо змінилася з утворенням у 2020 році Комісії з координації виконання Угоди про асоціацію, яку очолює Прем’єр-міністр, а до складу входять усі члени Уряду.

З метою виконання Угоди про асоціацію Урядом розроблено і затверджено національний план заходів.

Крім того, для моніторингу прогресу виконання завдань, визначених планом заходів, за підтримки ЄС спільно з експертами проєкту «Association4U» було розроблено електронний інструмент «Пульс Угоди», перегляд якого відкритий для усіх охочих та доступний за посиланням

Місія МВС
Міністерство є складовою сектору національної безпеки та виконує свою частину завдань в рамках виконання Угоди про асоціацію. Для цього були вжиті інституційні та організаційні заходи, зокрема наказом Міністра внутрішніх справ від 17.05.2018 № 421 затверджено відомчий план заходів з виконання Угоди (оновлений план затверджений наказом від 03.09.2020 № 644). Для забезпечення належної організації визначених завдань та сталості результатів в структурі МВС утворено Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції. Координацію та моніторинг виконання Угоди покладено на відділ європейської інтеграції головного управління європейської та євроатлантичної інтеграції. Зокрема, МВС забезпечує виконання завдань розділу ІІІ Угоди «Юстиція, свобода та безпека», а також частково розділу ІІ « Політичний діалог та реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері зовнішньої та безпекової політики», та окремі завдання в рамках секторальної інтеграції, зокрема у сферах навколишнього середовища, транспорту, транскордонного та регіонального співробітництва. На сьогодні комунікація між державними органами України та відповідними партнерами з Європейського Союзу – це безперервний процес. Однак, найбільшою формальною та найефективнішою платформою для особистого діалогу є засідання двосторонніх органів асоціації, які відбуваються щороку. Це Саміт Україна - ЄС, Рада асоціації, Комітет асоціації та його підкомітети. Відповідно до компетенції МВС залучене до організації та проведення Комітету асоціації, Підкомітету з питань юстиції, свободи і безпеки, Діалогу з прав людини та кластерних засідань. 

У 2020 році МВС забезпечено виконання наступних заходів:
з метою удосконалення координації та моніторингу заходів у сфері європейської інтеграції утворено Мережу контактних осіб з питань європейської інтеграції, проведено три засідання мережі, в ході яких визначено першочергові кроки, зокрема для належної підготовки до засідань Комітету асоціації, Ради асоціації, реалізації інформаційної кампанії;

розроблено і затверджено Стратегію боротьби з організованої злочинністю, триває робота з розроблення відповідного Плану заходів з її реалізації;

підписано Адміністративну домовленість з Агентством ЄС з підготовки працівників правоохоронних органів (CEPOL);

в рамках наближення національного законодавства до права ЄС забезпечено розроблення і внесення на розгляд Верховної Ради України законопроєктів:
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо об’єктів підвищеної небезпеки»,
- «Про ратифікацію Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та Європейським поліцейським офісом стосовно конфіденційності та забезпечення збереження інформації»,
- «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за викрадення, привласнення, збут, підроблення документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та/або використання завідомо підроблених таких документів»
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства у сфері міграції»,
- «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення законодавства у сфері міграції»;


взято участь у розробленні законопроєктів:
- «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Кодексу про адміністративні правопорушення щодо підвищення ефективності протидії кібератакам»,
- «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо підвищення ефективності боротьби з кіберзлочинністю та використання електронних доказів»,
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо імплементації Конвенції ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської конвенції)»;

забезпечено розроблення та внесення на розгляду Уряду:
- проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразків бланків і технічних описів національного та міжнародного посвідчень водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тимчасового реєстраційного талона та зразка розпізнавального автомобільного знака України та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (рішення ухвалено - постанова від 16.09.2020 № 844)
- проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження Концепції Державної цільової програми матеріально-технічного переоснащення національної гідрометеорологічної служби на період 2022 – 2024 років (рішення ухвалено – розпорядження від 04.11.2020 № 1381-р )

Діяльність