Звіт про результати електронних консультацій з громадськістю щодо проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань видачі посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів»

19 листопада 2024 року

Міністерством внутрішніх справ України, відповідно до статей 9, 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, проведені електронні консультації з громадськістю щодо проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань видачі посвідчення водія та реєстрації транспортних засобів» (далі – проєкт постанови), який був оприлюднений 02 жовтня 2024 року в підрубриці «Проєкти нормативних актів» рубрики «Нормативна база МВС» офіційного вебсайту Міністерства внутрішніх справ України за посиланням.

Інформація щодо пропозицій та зауважень до проєкту постанови, які надійшли під час електронних консультацій з громадськістю, та результати їх урахування наведена у таблиці:

№ з/п

Інформація

про пропозицію / зауваження

Автор пропозиції / зауваження

Інформація про врахування 
пропозиції / зауваження

1

Доповнити зміни проєкту акт, що вносяться до пункту 18 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 травня 1993 року № 340 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 511) (далі – Положення № 340) новим абзацом такого змісту: 
«За результатами розгляду скарги особи та анулювання безпідставно зарахованих помилок (за наявності) регіональний сервісний центр приймає одне з таких рішень: 
про задоволення скарги та зарахування успішного складання іспиту, якщо таке успішне складання було встановлено за результатами розгляду скарги та/або перегляду відео-, аудіозапису іспиту; 
про відмову в задоволенні скарги та залишення незмінним результату іспиту.»

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

 

Не враховано.
Порядок розгляду скарг щодо оскарження особами результату складання іспитів, проведених в територіальних сервісних центрах МВС (далі – ТСЦ МВС) встановлений розділом IV Інструкції про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія, затвердженої наказом МВС від 07 грудня 2009 року № 515, зареєстрованої в Мін’юсті 22 січня 2010 року за № 74/17369 (у редакції наказу МВС від 22 травня 2020 року № 408) (далі – Інструкція № 515).
Пунктами 2, 14 Інструкції № 515 передбачено, що скаргу на результати іспиту, що проведений ТСЦ МВС, розглядає комісія з розгляду скарг результатів складання іспиту(ів) РСЦ МВС (далі – комісія) у складі не менше п’яти осіб із числа працівників РСЦ МВС.
За результатами розгляду скарги комісія приймає одне з таких рішень:
про задоволення скарги та анулювання результату іспиту;
про відмову в задоволенні скарги та залишення незмінним результату іспиту.
Враховуючи вищевказане питання щодо рішень, які приймає комісія, за результатами розгляду скарг осіб на результати іспитів, складених в ТСЦ МВС  врегульовано на рівні Інструкції № 515, а тому пропозиція щодо їх конкретизації в Положенні № 340 є недоцільною та не узгоджується із змінами проєкту постанови до пункту 18 Положення № 340, якими передбачено, що організація роботи, пов’язаної із прийманням теоретичного і практичного іспитів для отримання особами права керування транспортними засобами відповідної категорії, оскарженням результату складення іспиту, розглядом скарг щодо його оскарження, оформленням, видачею, обміном, поверненням, анулюванням, обліком, зберіганням, знищенням посвідчення водія, обміном посвідчення водія іноземної держави, видачею посвідчення водія в разі втрати посвідчення водія іноземної держави, видачею (обміном) міжнародного посвідчення водія, організацією та здійсненням моніторингу інформації, отриманої за допомогою технічних засобів контролю (у тому числі фото-, відео-, аудіотехніки)  процесів складання / приймання іспитів, здійснюється в порядку, установленому Інструкцією про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами, організації і здійснення моніторингу інформації щодо процесів складання таких іспитів та видачі (обміну) посвідчень водія,  затвердженою МВС

2

Доповнити деякі підстави для здійснення анулювання посвідчення водія, фразою щодо їх підтвердження компетентними органами, у тому числі органами Національної поліції   

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

 

Не враховано.
Відповідно до вимог нормопроєктувальної техніки повтори нормативних положень у нормативно-правовому акті не припустимі. 
Змінами до пункту 35 Положення 340 проєкту постанови визначено, що документальним підтвердженням установлених / виявлених фактів для анулювання посвідчення водія можуть бути інформація з баз даних та державних реєстрів, документи, листи і повідомлення відповідних компетентних органів іноземної держави, дипломатичних представництв чи консульських установ іноземної держави в Україні, судових чи правоохоронних органів, у тому числі Національної поліції, матеріали, складені працівниками ГСЦ МВС / регіонального сервісного центру / ТСЦ МВС, у тому числі за результатами розгляду звернень і скарг

3

Виключити зі змін проєкту акта положення, якими передбачено, що документальним підтвердженням установлених / виявлених фактів для анулювання посвідчення водія можуть бути матеріали, складені працівниками ГСЦ МВС / регіонального сервісного центру / ТСЦ МВС, у тому числі за результатами розгляду звернень і скарг

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

 

Не враховано.
Уповноважені особи ГСЦ МВС / регіонального сервісного центру / ТСЦ МВС здійснюють вибірковий моніторинг інформації, отриманої за допомогою технічних засобів контролю (у тому числі фото-, відео-, аудіотехніки) процесів складання (приймання) іспитів, у тому числі в режимі онлайн, за результатом такого моніторингу, у разі виявлення фактів, що можуть свідчати про наявність підстав для анулювання посвідчення водія складаються відповідні матеріали, які підлягають обов’язковій перевірці з метою їх підтвердження або спростування. 
При цьому змінами проєкту акта до пункту 35 Положення № 340 передбачено, що кожний матеріал, лист, повідомлення тощо, який містить інформацію про виявлення фактів для анулювання посвідчення водія підлягає перевірці, на відміну від положень пункту 2 розділу XIII Інструкції № 515, якими встановлено, що у разі встановлення факту оформлення та видачі посвідчення водія з порушенням вимог цієї Інструкції чи інших нормативно-правових актів або на підставі підроблених чи фіктивних документів (відомостей) РСЦ МВС проводить службове розслідування щодо виявлених порушень.

4

Уточнити одну із підстав для анулювання посвідчення водія, передбачену змінами проєкту акта до пункту 35 Положення № 340, щодо внесення  до Єдиного державного реєстру МВС недостовірних відомостей про проведення занять з теоретичної та/або практичної підготовки, в частині встановлення виключення щодо проведення таких занять в інший час / день

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

 

Не враховано.
Відповідно до абзацу четвертого пункту 3 § 37 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09 листопада 2011 року  № 1156) зауваження до проєкту акта не можуть стосуватися нормопроектувальної техніки та редакційних уточнень тексту проєкту акта.
Водночас Пунктами 1, 2 Інструкції про організацію та здійснення моніторингу за підготовкою, перепідготовкою і підвищенням кваліфікації водіїв транспортних засобів, затвердженої наказом МВС від 07 грудня 2009 року № 515 (у редакції наказу МВС від 27 грудня 2019 року № 1110), зареєстрованої в Мін’юсті 06 лютого 2020 року за № 139/34422 (далі – Інструкція № 1110) визначено, що моніторинг дотримання закладами порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та вимог законодавства у цій сфері (далі – моніторинг) здійснюють ТСЦ МВС, а також акредитаційні та атестаційні комісії РСЦ МВС за місцем реєстрації закладів.
Моніторинг здійснюється шляхом, зокрема аналізу правильності та повноти відомостей у поданих закладом електронних формах документів, за формою згідно з додатками 1 та 2 до цієї Інструкції, ТСЦ МВС за місцем реєстрації такого закладу, шляхом порівняння інформації, що зазначена в електронних формах документів з інформацією в інших документах закладу, базами даних, якими користуються ТСЦ МВС, а також відкритої інформації, що міститься в реєстрах та базах даних.
Додатком 2 до Інструкції № 1110 встановлена форма відомостей про проведені заняття з теоретичної підготовки, практичного керування транспортними засобами та результати складення іспитів, якою передбачено внесення закладом інформації, зокрема  про дату, годину (з - до), місце проведення теоретичного та практичного занять.
У Постанові Верховного Суду від 24 грудня 2021 року по справі 757/9133/18-ц висловлена позиція, що недостовірною вважається інформація, яка не відповідає дійсності або викладена неправдиво, тобто містить відомості про події та явища, яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності (неповні або перекручені)

5

Доповнити пункт 35 Положення № 340 нормами щодо визначення дворічного строку, зі спливом якого анулювання посвідчення водія з відповідних підстав не здійснюватиметься 

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

Не враховано.
Визначення строку, зі спливом якого анулювання посвідчення водія не здійснюватиметься має узгоджуватися зі строком зберігання документів, які стали підставою для видачі, обміну, повернення посвідчень водія тощо, який відповідно до пункту 5 розділу XIV  Інструкції № 515 складає три роки. У зв’язку з цим визначення такого строку на законодавчому рівні має бути врегульовано на рівні Інструкції № 515, шляхом внесення відповідних змін

6

Доповнити пункт 15 Порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 487 (далі – Порядок № 487) новою нормою щодо забезпечення ГСЦ МВС функціонування е-сервісів, за допомогою яких, заклади можуть заздалегідь перевірити інформацію щодо реєстрації програмними засобами ЄДР МВС певної особу у разі подання відомостей про неї на реєстрацію; успішного складання особою теоретичного іспиту у ТСЦ МВС, а особа може самостійно перевірити, чи зареєстрована вона в складі групи або як особа, яка проходить в індивідуальному порядку підготовку, перепідготовку або підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів 

 

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

 

Не враховано. 
На законодавчому рівні питання доступу закладів до ЄДР МВС врегульоване.
Відповідно до абзацу другого пункту 151 Порядку № 487 доступ до Єдиного державного реєстру МВС  (далі – ЄДР МВС) здійснюється керівником закладу або особою, на яку керівником покладено обов’язки з внесення визначених цим Порядком відомостей, з використанням кваліфікованого електронного підпису, персонального логіна та пароля доступу відповідальної особи до ЄДР МВС.
Так доступ закладів до інформаційних ресурсів ЄДР МВС здійснюється згідно з вимогами законодавства, у тому числі у сфері технічного захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах (пункт 1 розділу IV   Інструкції  № 1110).
Перелік відомостей, які вносить до ЄДР МВС уповноважена особа закладу визначений пунктом 5 розділу IV   Інструкції  № 1110, до яких, зокрема належить список групи: повне найменування закладу підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів; номер групи; назва відповідної підготовки; категорія транспортного засобу, за якою здійснюється відповідна підготовка водіїв транспортних засобів; відомості про слухача, який проходитиме підготовку (прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), серію та номер паспорта громадянина України або документа, що посвідчує особу та підтверджує її громадянство чи спеціальний статус, серію та номер посвідчення водія (за наявності), серію та номер медичної довідки, серію та номер документа, що підтверджує навички керування (за наявності); дати початку та закінчення занять; розклад теоретичних занять тощо.
Структура, загальні засади функціонування єдиної інформаційної системи МВС, порядок її формування та використання регулює Положення про єдину інформаційну систему Міністерства внутрішніх справ та переліку пріоритетних електронних інформаційних ресурсів її суб’єктів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2018 року № 1024 (далі – Положення № 1024). 
Пунктом 12 Положення № 1024 визначені функціональні підсистемами єдиної інформаційної системи МВС, до яких зокрема належать системи, реєстри та бази (банки) даних, створені суб’єктами єдиної інформаційної системи МВС в межах реалізації владних повноважень.
Порядок доступу та підключення до єдиної інформаційної системи МВС, здійснення електронної інформаційної взаємодії суб’єктів єдиної інформаційної системи МВС, інтеграції функціональних підсистем єдиної інформаційної системи МВС та електронних інформаційних ресурсів суб’єктів єдиної інформаційної системи МВС у єдину інформаційну систему МВС та надання доступу до єдиної інформаційної системи МВС визначається Регламентом електронної інформаційної взаємодії суб’єктів єдиної інформаційної системи МВС, який затверджується МВС (пункт 12 Положення № 1024).
Відповідно до пунктів 16, 17, 18 Положення № 1024 доступ до відкритої інформації єдиної інформаційної системи МВС реалізується через сервіси на офіційних веб-сайтах суб’єктів єдиної інформаційної системи МВС без електронної ідентифікації особи.
Доступ фізичної особи до інформації про себе, що обробляється в єдиній інформаційній системі МВС, а також реалізація можливості отримання адміністративних, сервісних послуг або електронних публічних послуг здійснюються відповідно до законодавства за допомогою електронного кабінету та передбачають використання засобів електронної ідентифікації особи, які відповідають вимогам законодавства.
Доступ користувачів єдиної інформаційної системи МВС до сервісів єдиної інформаційної системи МВС здійснюється з використанням засобів електронної ідентифікації, що відповідають вимогам законодавства, у межах реалізації своїх повноважень.
Враховуючи, що відповідно до вимог  нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання питання щодо розширення переліку відомостей ЄДР МВС, доступ до яких мають заклади має врегульовуватися на рівні Положення № 1024, Інструкції  № 1110 тощо.

7

Доповнити абзац четвертий пункту 16 Порядку № 487 новою нормою, а саме: «Якщо до закінчення цього строку особа не розпочне практичну підготовку в закладі, теоретичний іспит складається нею повторно» 

Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції»
Серебряков Михайло
(лист від 02.11.2024 
№ ТАС-74)

 

Не враховано. 
Однією з вимог нормопроєктувальної техніки  є дотримання взаємозв’язку нормативних положень та структури проєкту нормативно-правового акта.
Відповідно до абзаців другого, п’ятого пункту 16 Порядку № 487 до практичної підготовки в закладі допускаються особи, які успішно склали теоретичний іспит у відповідному ТСЦ МВС, крім осіб, які проходять навчання в закладах, що мають відповідну ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти.
За результатами теоретичної підготовки заклад видає слухачу свідоцтво про закінчення теоретичної підготовки за формою згідно з додатком 3, яке невідкладно вноситься закладом в електронній формі до ЄДР МВС та вважається дійсним протягом року з дня його видачі.
Абзацом першим пункту 16 та абзацом другим пункту 17 Положення 340 встановлено, що посвідчення водія видається особі, яка пройшла медичний огляд у порядку, установленому МОЗ, а також підготовку або перепідготовку відповідно до встановлених планів і програм та склала теоретичний, практичний іспити у ТСЦ МВС. 
Для одержання посвідчення водія на право керування транспортними засобами відповідної категорії особа складає практичний іспит у будь-якому ТСЦ МВС незалежно від того, в якому територіальному сервісному центрі МВС нею було складено теоретичний іспит, за умови наявності відомостей у Єдиному державному реєстрі МВС про успішне складення особою такого теоретичного іспиту, результати якого дійсні протягом одного року.
Змінами до абзацу четвертого пункту 16 Порядку № 487 проєкту постанови визначено, що результат теоретичного іспиту, який складено в ТСЦ МВС, дійсний протягом року з дня його успішного складення для проходження практичної підготовки в закладі.
Таким чином, зазначені положення Порядку № 487, Положення № 340 у взаємозв’язку виключають можливість проходження особою практичної підготовки в закладі, у разі недійсності результату успішного складання в ТСЦ МВС теоретичного іспиту, для її проходження особа має заново успішно скласти цей іспит. 

За результатами електронних консультацій із громадськістю щодо проєкту постанови було прийняте рішення про відхилення зауважень та пропозицій, надісланих представником громадськості.

Начальник Головного
сервісного центру МВС

Микола РУДИК