13 серпня 2024 року
Міністерством внутрішніх справ України, відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, проведені електронні консультації з громадськістю щодо проєкту наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України» (далі – проєкт наказу), який був оприлюднений 27 червня 2024 року в підрубриці «Проєкти нормативних актів» рубрики «Нормативна база МВС» офіційного вебсайту Міністерства внутрішніх справ України за посиланням.
Інформація щодо пропозицій та зауважень до проєкту наказу, які надійшли під час електронних консультацій з громадськістю, та результатів їх урахування наведена у таблиці.
№ з/п | Інформація | Автор | Інформація про врахування пропозиції |
1 | Виключення норми з проєкту наказу, що стосується заборони розголошення змісту екзаменаційних білетів: «Теоретичний іспит складається державною мовою та проводиться у формі комп’ютерного тестування за екзаменаційними білетами, що формуються з тестових питань, розроблених державним підприємством, що належить до сфери управління МВС. Вимоги до тестових питань затверджуються ГСЦ МВС. Тестові питання невідкладно оновлюються їх розробником у разі змін у законодавстві у сфері дорожнього руху та його безпеки, або за наявності інших підстав за пропозицією ГСЦ МВС. Екзаменаційні білети формуються автоматично за допомогою засобів програмного забезпечення ЄДР МВС методом випадкової генерації тестових питань. Один екзаменаційний білет містить 20 тестових питань, кожне з яких має від двох до п’яти варіантів відповідей, лише один з яких правильний.
| Директор ПП «Центр Промінь» (звернення від 10.07.2024 №50, від 12.07.2024 №52)
| Не враховано. На сьогодні екзаменаційні білети, за якими особи складають теоретичні іспити в територіальних сервісних центрах МВС формуються автоматично програмними засобами Єдиного державного реєстру єдиної інформаційної системи МВС (далі – ЄДР МВС) з переліку питань, затверджених ГСЦ МС. Функції щодо внесення тестових питань до ЄДР МВС здійснюють уповноважені суб’єкти єдиної інформаційної системи – працівники ГСЦ МВС, які відповідають за своєчасність внесення відповідної інформації, її повноту, достовірність, цілісність тощо. Доступ до інформації щодо змісту екзаменаційних білетів мають виключно уповноважені працівники ГСЦ МВС, що здійснюють, зокрема вказані функції. Таким чином, оскільки інформація про зміст екзаменаційних білетів міститься безпосередньо в ЄДР МВС, доступ до якої мають уповноважені працівники ГСЦ МВС, вони несуть персональну відповідальність, встановлену законом за неналежне виконання своїх посадових обов’язків, у тому числі щодо належної роботи програмних засобів ЄДР МВС, що здійснюють формування екзаменаційних білетів. Вказаний спосіб організації роботи працівників ГСЦ МВС щодо забезпечення проведення теоретичних іспитів в територіальних сервісних центрах МВС, розпорядження відповідною інформацією, що міститься в ЄДР МВС деталізовано у відповідних змінах, передбачених положеннями проєкту наказу. Зміст вказаних змін не встановлює заборону щодо розголошення, оприлюднення чи публікації поширення, використання у спосіб, передбачений законом тестових питань для складання теоретичного іспиту на право керування транспортними засобами відповідної категорії, а встановлює відповідну заборону на розголошення в будь-якій формі змісту екзаменаційних білетів, що міститься безпосередньо в ЄДР МВС, доступ до якого мають уповноважені працівники ГСЦ МВС |
2 | Не засекречувати тестові питання, призначені для складання теоретичного іспиту для отримання права на керування транспортними засобами відповідних категорій, закріплення вимоги про їх обов’язкове оприлюднення | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34)
Латинський Святослав Володимирович (заява від 12.07.2024 №б/н)
| Не враховано. Закон України «Про інформацію» серед основних принципів інформаційних відносин визначає відкритість, доступність інформації, а одним з основних напрямів державної інформаційної політики є забезпечення відкритості та прозорості діяльності суб’єктів владних повноважень. Частиною четвертою статті 7 вказаного Закону визначено, що право на інформацію, створену в процесі діяльності фізичної чи юридичної особи, При цьому відповідно до пункту 3 частини першої статті 8 Закону України «Про авторське право і суміжні права» не охороняються авторським правом акти органів державної влади, органів місцевого самоврядування, офіційні документи політичного, законодавчого, адміністративного і судового характеру (закони, Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (частина друга статті 101 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Зміст запропонованих проєктом наказу змін не встановлює заборону щодо розголошення, оприлюднення чи публікації, поширення, використання у спосіб, передбачений законом тестових питань для складання теоретичного іспиту на право керування транспортними засобами відповідної категорії, а встановлює відповідну заборону на розголошення в будь-якій формі змісту екзаменаційних білетів, що міститься безпосередньо в ЄДР МВС, доступ до якого мають уповноважені працівники ГСЦ МВС |
3 | Заперечення в частині визначення розробником тестових питань державне підприємство, що належить до сфери управління МВС та здійснення їх розроблення без проведення відповідного тендеру | Директор ПП «Центр Промінь» (звернення від 10.07.2024 №50) | Не враховано. Міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики (частина друга статті 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади») Відповідно до підпункту 18 пункту 4 статті 19 вказаного Закону керівник центрального органу виконавчої влади утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи, організації, затверджує їхні положення (статути), в установленому порядку призначає на посади та звільняє з посад їх керівників, здійснює в межах своїх повноважень інші функції з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління. Згідно з підпункту 20 пункту 20 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878 міністр утворює, реорганізовує і ліквідує заклади, установи і підприємства, що належать до сфери управління МВС, затверджує їх положення (статути). Таким чином повноваження МВС стосовно утворення закладів, установи і підприємства, визначення їх повноважень та затвердження їх положення (статуту) є дискреційними. Відповідно до положень частин першої, четвертої статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передумовою здійснення закупівель є її планування. Для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання. Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення статті 5 цього Закону. Консультації з ринком можуть проводитися через електронну систему закупівель шляхом надсилання запитань замовником та отримання відповідей від суб’єктів господарювання або шляхом організації відкритих зустрічей з потенційними учасниками. Проведення попередніх ринкових консультацій замовником не вважається участю суб’єктів господарювання у підготовці вимог до тендерної документації. Інформаційне повідомлення, опубліковане на офіційному вебсайті ГСЦ МВС за посиланням: https://hsc.gov.ua/index/publichna-informatsiya/ogoloshennya/informatsijne-povidomlennya/ з метою аналізу ринку та проведення попередніх ринкових консультацій з потенційними учасникам, в частині визначення очікуваної вартості здійснення розробки тестових питань (далі – закупівля робіт). Такі консультації були проведені, з метою планування закупівлі робіт та підготовки до її проведення, в частині визначення та обґрунтування потреби у закупівлі робіт, очікуваної вартості робіт та необхідного обсягу відповідних видатків. За результатом проведених консультацій установлено, що запропонована вартість потенційними учасниками закупівлі робіт свідчить, що очікувана вартість такого предмету закупівлі є значною. В умовах дії правового режиму воєнного стану в Україні, коли бюджетні надходження скорочуються, а витрати значно зростають, надзвичайно важливим є забезпечення належного виконання державного та місцевих бюджетів, дотримання жорсткої економії витрачання бюджетних коштів, оскільки на сьогодні питання бюджетування переважно стосується особливостей фінансування оборонних витрат, екстрених заходів тощо. Разом з цим, відповідно до Закону планування закупівлі робіт не зобов’язує до проведення конкурентної процедури закупівлі та не є її проведенням |
4 | Встановити, що у разі проведення у відповідному сервісному центрі МВС прийому іспитів для отримання права керування транспортним засобом та видачі посвідчень водія, в цьому сервісному центрі також мають прийматись іспити в рамках атестації спеціалістів (незалежно від присутності членів атестаційних комісій) | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34)
| Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
5 | Встановити, що якщо спеціаліст має атестат більш як за однією категорією транспортних засобів, але не бажає проходити переатестацію за однією кількома з них, він має право проходити переатестацію без урахування цієї категорії (категорій) | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34)
| Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
6 | Скасувати обов’язок подавати медичну довідку для складання теоретичного іспиту | Виконуючий директор ГО (лист від 12.07.2024 №ТАС-34)
| Не враховано. Пропозиції не узгоджуються з актом вищої юридичної сили, а саме абзацом п’ятим пункту 21 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 травня 1993 року № 340 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 511) (далі – Постанова № 340), яким встановлена вимога щодо подання медичної довідки встановленого зразка, що підтверджує допущення водія до керування транспортними засобами відповідних категорій для складання іспитів. Положення № 340 має вищу юридичну силу щодо підзаконних нормативно-правовових актів, тобто Інструкцій, до яких проєктом наказу вносяться зміни, які за своїм змістом не повинні суперечити йому. Підпорядкованість нормативно-правовових актів закріплена у положеннях Конституції України |
7 | Закріпити на рівні наказу МВС вимогу про автоматичне та рандомне визначення АРМ, за яким особа складатиме теоретичний іспит | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
8 | Встановити, що програмне забезпечення ЄДР МВС автоматично блокує складання теоретичного іспиту та зарахування його результатів у неробочий/нічний час
| Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
9 | Зобов’язати сервісні центри МВС надавати кандидатам у водії та спеціалістам розшифровку результатів теоретичних іспитів | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
10 | Встановити, що практичний іспит за категоріями А1, А, В1 може прийматися на будь-яких транспортних засобах відповідних категорій, а не тільки транспорті автошкіл | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
11 | Встановити, що у разі складання практичного іспиту на транспортному засобі ТСЦ МВС, на вимогу кандидата у водії в салоні може бути присутній автоінструктор
| Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
12 | Встановити, що особа, яка складає практичний іспит, та спеціаліст можуть самостійно здійснювати фото-, відео-, аудіофіксацію практичного іспиту технічними засобами контролю | Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції» Серебряков Михайло (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
13 | Встановити, що маршрут, за яким буде проводитися іспит, визначається автоматично (рандомним способом) програмними засобами ЄДР МВС | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
14 | Встановити адекватну максимальну тривалість практичного іспиту | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
15 | Встановити, що у разі, якщо за результатами оскарження результату практичного іспиту буде встановлено успішне його складання за результатами розгляду скарги та перегляду відео-, аудіозапису іспиту, такій особі зараховується успішне складання іспиту та видається водійське посвідчення | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Пропозиція не стосується змін, передбачених проєктом наказу (предмету регулювання). Відповідно до правил нормопроєктувальної техніки нормативно-правовий акт має відповідати за обсягом регламентації визначеному в ньому предмету правового регулювання. Водночас пропозиція буде опрацьована та за доцільності врахована під час розроблення змін до відповідних нормативно-правих актів, з урахуванням правил нормопроєктувальної техніки, а також відповідності цієї пропозиції актам вищої юридичної сили |
16 | Встановити, що у разі приймання практичного іспиту на транспортному засобі автошколи (крім категорій А, А1, В1), у якому стаціонарно не розміщені (не вмонтовані) технічні засоби контролю або такі засоби несправні, ТСЦ МВС зобов’язаний закріпити на таких транспортних засобах переносні конструкції з технічними засобами контролю | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Відповідно до вимог пункту 17 Положення № 340, контроль процесу оцінювання відповідних знань, вмінь і навичок забезпечується шляхом обов’язкового використання технічних засобів контролю (у тому числі фото-, відео-, аудіотехніки) (далі – технічні засоби контролю) під час складання іспитів у ТСЦ МВС. Порядок використання технічних засобів контролю під час складання теоретичних та/або практичних іспитів визначає Інструкція про використання технічних засобів контролю під час складання іспитів (у тому числі за допомогою фото-, відео-, аудіотехніки), збереження отриманої за допомогою них інформації та доступ до неї, затверджена наказом МВС від 22 травня 2020 року № 408, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06 липня 2020 року за № 625/34908 (у редакції наказу МВС від 15 червня 2023 року № 495) (далі – Інструкція № 408). Інструкцією про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія, затвердженою наказом МВС від 07 грудня 2009 року № 515, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 22 січня 2010 року за № 74/17369 (у редакції МВС від 22 травня 2020 року № 408) встановлено, що практичний іспит приймається на транспортному засобі ТСЦ МВС або закладу на вибір особи, що складає іспит. На сьогодні з метою здійснення належного контролю за процесом перевірки відповідних умінь і практичних навичок осіб, у транспортних засобах ТСЦ МВС категорії В, на яких складається практичний іспит, стаціонарно розміщені (вмонтовані) технічні засоби контролю, а для категорій С, С1, D, D1, ВЕ, СЕ, С1Е, DЕ і D1Е транспортних засобів здебільшого використовуються переносні конструкції для їх закріплення. Такі конструкції дозволяють переносити технічні засоби контролю з одних транспортних засобів категорій С, С1, D, D1, ВЕ, СЕ, С1Е, DЕ і D1Е до інших, конструкція яких не дозволяє їх умонтування в салон транспортних засобів цих категорій для забезпечення реалізації в режимі реального часу обсягу завдань технічних засобів контролю, установлених пунктом 4 розділом І Інструкції № 408. Враховуючи зазначене, оскільки вимога щодо використання технічних засобів контролю під час проведення практичних іспитів в ТСЦ МВС є обов’язковою для усіх транспортних засобах, на яких приймаються такі іспити, переносні конструкції для їх закріплення використовуються ТСЦ МВС також у транспортних засобах автошкіл відповідних категорій. Водночас слід зазначити, що частиною першою статті 133 Господарського кодексу України (далі – ГК України) встановлено, що основу правового режиму майна суб’єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права – право господарського відання, право оперативного управління. Господарська діяльність може здійснюватися також на основі інших речових прав (права володіння, права користування тощо), передбачених Цивільним кодексом України (далі – ЦК України). Так згідно з статтею 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Власність зобов’язує. Держава не втручається у здійснення власником права власності. При цьому власник зобов’язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом. Ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом (статті 322, 323 ЦК України). Таким чином автошколи самостійно несуть відповідальність за стан та справність, нележаних їм транспортних засобів, на яких приймаються практичні іспити, та за належні їм технічні засоби контролю, що закріплюватимуться на таких транспортних засобах, відповідна несправність яких не може бути підставою для використання транспортних засобів чи технічних засобів контролю ТСЦ МВС |
17 | Надання чітких, без нав’язування конкретного контрагента або «технологій тільки цього контрагента», технічні вимоги та зрозумілий алгоритм обладнання транспортних засобів автошкіл технічними засобами контролю | Виконуючий директор (лист від 12.07.2024 №ТАС-34) | Не враховано. Загальними принципи господарювання є, зокрема свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом; заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (частина перша статті 6 ГК України). Відповідно до частини першої статті 44 ГК України підприємництво здійснюється на основі, зокрема: вільного вибору підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону; комерційного розрахунку та власного комерційного ризику; вільного розпорядження прибутком, що залишається у підприємця після сплати податків, зборів та інших платежів, передбачених законом. З огляду на вказане автошколи вільні у виборі постачальника відповідних технічних засобів контролю та виконавців, що здійснюватимуть їх вмонтування в транспортні засоби автошколи. Головним критерієм роботи технічних засобів контролю є забезпечення реалізації в режимі реального часу обсягу завдань, установлених пунктом 4 розділом І Інструкції № 408. У зв’язку з відсутністю визначеного способу розміщення (вмонтування) або закріплення технічних засобів контролю на транспортних засобах, тобто відповідного алгоритму, проєктом наказу запропоновано Інструкцію № 408, доповнити додатком 1 «Схема розташування місць стаціонарного розміщення (вмонтування) або закріплення на переносних конструкціях технічних засобів контролю у (на) транспортних засобах, що використовуються для приймання практичного іспиту» |
За результатами електронних консультацій із громадськістю щодо проєкту наказу було прийняте рішення про відхилення зауважень та пропозицій, надісланих представниками громадськості.
Начальник Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України | Микола РУДИК |