№ з/п | Інформація про пропозицію / зауваження | Автор пропозиції | Інформація про врахування пропозиції |
1 | Виключити з проєкту наказу положення, що стосується заборони розголошення змісту екзаменаційних білетів | Директор ПП «Центр Промінь» Володимир Мороз (звернення від 17.08.2024 №75, від 25.08.2024 №80) | Враховано. 3і змін проєкту наказу виключено абзац, яким передбачено, що розголошення в будь-якій формі змісту екзаменаційних білетів забороняється |
2 | Доповнити проєкт наказу положеннями про обов’язкове оприлюднення екзаменаційних білетів, за якими в територіальних сервісних центрах МВС (далі – ТСЦ МВС) складаються теоретичний іспит для отримання права керування транспортним засобом та правильних відповідей до цих білетів | Директор ПП «Центр Промінь» Володимир Мороз (звернення від 25.08.2024 №80) Громадянин Володимир Мороз (заява від 04.09.2024 б/н, від 09.09.2024 №МО-17768857) Голова ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКА СПІЛКА АВТОМОБІЛІСТІВ»Василь Жук (лист від 03.09.2024 №117) Адвокат Іларіон Томаров (лист від 12.09.2024 №230) Керівник ГО «ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ ЗАКУПІВЕЛЬ» Моргун А.К. (лист від 10.09.2024 №1) Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції» Серебряков Михайло (лист від 12.09.2024 №ТАС-51) | Враховано частково. На сьогодні екзаменаційні білети, за якими особи складають теоретичні іспити в ТСЦ МВС, формуються автоматично за допомогою засобів програмного забезпечення Єдиного державного реєстру єдиної інформаційної системи МВС (далі – ЄДР МВС) методом випадкової генерації тестових питань з переліку питань, затверджених ГСЦ МВС. Екзаменаційний білет є набором 20 тестових питань, який формується в електронній формі, шляхом випадкового вибору питання з переліку усіх тестових питань, з урахуванням категорій транспортних засобів, а тому його зміст не є відкритим набором даних та не є доступним для загалу. Формування такого екзаменаційного білету відбувається безпосередньо перед складанням особою теоретичного іспиту, а саме під час визначення екзаменатором ТСЦ МВС автоматизованого робочого місця на якому такий іспит складатиметься. Функції із внесення тестових питань до ЄДР МВС здійснюють уповноважені суб’єкти єдиної інформаційної системи МВС – працівники ГСЦ МВС, які відповідають за своєчасність внесення відповідної інформації, її повноту, достовірність, цілісність тощо. Доступ до інформації щодо змісту екзаменаційного білету мають виключно екзаменатори ТСЦ МВС та уповноважені працівники ГСЦ МВС, що здійснюють, зокрема зазначені функції, а також особа безпосередньо під час складання теоретичного іспиту. Водночас процес автоматичного формування екзаменаційного білету може зазнати зовнішнього впливу. Отже, оскільки екзаменаційні білети формують в електронній формі безпосередньо програмними засобами ЄДР МВС, доступ до якої мають екзаменатори ТСЦ МВС та уповноважені працівники ГСЦ МВС, вони несуть персональну відповідальність, встановлену законом за неналежне виконання своїх посадових обов’язків, у тому числі щодо належної роботи засобів програмного забезпечення ЄДР МВС, що здійснюють формування екзаменаційних білетів. Зазначений спосіб організації роботи працівників ГСЦ МВС із забезпечення проведення теоретичних іспитів у ЄДР МВС, розпорядження відповідною інформацією, що міститься в ЄДР МВС, деталізовано у відповідних змінах, передбачених проєкту наказу. Таким чином, норма проєкту наказу щодо заборони розголошення змісту екзаменаційних білетів узгоджується із Законом України «Про інформацію», який серед основних принципів інформаційних відносин визначає відкритість, доступність інформації, а одним з основних напрямів державної інформаційної політики встановлює забезпечення відкритості та прозорості діяльності суб’єктів владних повноважень. Водночас з метою однозначності розуміння та реалізації положень проєкту наказу, передбачуваності (прогнозованості) результатів їх реалізації, його буде доопрацьовано, в частині доповнення його змін положеннями, що на офіційному вебсайті ГСЦ МВС оприлюднюються тестові питання, з яких формуються екзаменаційні білети, та правильні відповіді на такі питання |
3 | Змінити положення проєкту наказу, в частині визначення розробником тестових питань державне підприємство, що належить до сфери управління МВС. Надати можливості іншим суб’єктам господарювання здійснювати розробку тестових питань для складання теоретичного іспиту в ТСЦ МВС | Директор ПП «Центр Промінь» Володимир Мороз (звернення від 25.08.2024 №80) Голова ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКА СПІЛКА АВТОМОБІЛІСТІВ»Василь Жук (лист від 03.09.2024 №117) Громадянин Максим Мороз (звернення від 12.09.2024 №б/н) Керівник ГО «ГРОМАДСЬКИЙ КОНТРОЛЬ ЗАКУПІВЕЛЬ» Моргун А.К. (лист від 10.09.2024 №1) Адвокат Іларіон Томаров (лист від 12.09.2024 №230) | Враховано. Зміни проєкту наказу, що стосуються визначення розробника тестових питань будуть доопрацьовані, з урахуванням положень Закону України «Про захист економічної конкуренції» та інших нормативно-правових актів |
4 | Встановити в проєкті наказу терміни внесення змін до екзаменаційних питань на право керування транспортними засобами у разі прийняття змін до Правил дорожнього руху, законодавства та нормативних документів щодо безпеки дорожнього руху (наприклад, протягом 10 днів з моменту прийняття змін, або якщо зміни набуватимуть чинності через деякий період, – зміни до питань мають бути внесені завчасно) | Голова ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКА СПІЛКА АВТОМОБІЛІСТІВ» Василь Жук (лист від 03.09.2024 №117) | Враховано частково. Змінами проєкту наказу передбачено, що: «Тестові питання невідкладно оновлюються їх розробником у разі змін у законодавстві у сфері підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, дорожнього руху та його безпеки, або за наявності інших підстав за пропозицією ГСЦ МВС». Слово «невідкладно» відповідного до загальноприйнятого значення це проміжок часу, визначений/установлений з моменту настання підстав для здійснення відповідних дій, які є пріоритетними і здійснюються першочергово, але не пізніше наступного робочого дня або встановленого часу наступного робочого дня. Водночас з метою однозначності розуміння та реалізації положень проєкту наказу, передбачуваності (прогнозованості) результатів їх реалізації, відповідні зміни будуть доопрацьовані, в частині визначення строку здійснення оновлення тестових питань |
5 | Доповнення змін проєкту наказу положеннями, які б передбачали обов’язкову роздруківку не лише результатів теоретичного іспиту, а й його хід, тобто інформації про питання які були поставленні, яку відповідь було обрано як правильну, яка насправді правильна відповідь, за відсутності якої значно ускладнюється або робить неможливим її отримання і оскарження результатів іспиту | Голова ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКА СПІЛКА АВТОМОБІЛІСТІВ» Василь Жук (лист від 03.09.2024 №117) | Враховано. Проєкт наказу буде доопрацьовано, в частині доповнення його змінами, що передбачатимуть надання за бажанням особі, що складала теоретичний (практичний) іспит в ТСЦ МВС відомості, що містить інформацію про результат його складання |
6 | Уточнити положення проєкту наказу, в частині проходження комп’ютерного тестування за екзаменаційними білетами, що відповідають вищій із категорій транспортних засобів, яку особа має намір відкрити, з урахуванням вимог пункту 181 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 травня 1993 року № 340 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 511) (далі – Положення № 340) | Голова ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКА СПІЛКА АВТОМОБІЛІСТІВ» Василь Жук (лист від 03.09.2024 №117) | Не враховано. Пунктом 181 Положення № 340 встановлено, що у разі одночасного відкриття двох категорій іспит складається за вищою з них. Вищою вважається категорія: DE – відносно D1E; D – відносно D1; CE – відносно C1E; C – відносно C1; A – відносно A1. Співвідношення категорій транспортних засобів, зазначених у цьому пункті, не застосовується в разі складання іспиту для отримання посвідчення водія на право керування транспортними засобами категорій B1, B, BE. Таким чином, зазначені положення проєкту наказу узгоджуються з актом вищої юридичної сили, тобто з пунктом 181 Положення № 340 та не потребують відповідного уточнення |
7 | Деталізувати у проєкті наказу положення щодо використання технічних засобів контролю (у тому числі фото-, відео-, аудіотехніки) (далі – технічні засоби) за проведенням практичного іспиту (далі – іспит), в частині, що технічні засоби є виключно державними, їх обов’язкової сертифікації, розроблення Порядку чи Інструкції використання технічних засобів під час приймання іспиту, визначення особи (осіб) і відповідальності за функціонування засобів під час проведення іспиту, впливу на результати іспиту наявність (відсутність) відеозапису з технічних засобів, можливості кожному кандидату у водії ознайомитися із відеозаписом практичного іспиту (у разі оскарження рішення екзаменатора) | Голова ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКА СПІЛКА АВТОМОБІЛІСТІВ» Василь Жук (лист від 03.09.2024 №117) | Не враховано. Відповідно до вимог пункту 17 Положення № 340 контроль процесу оцінювання відповідних знань, вмінь і навичок забезпечується шляхом обов’язкового використання технічних засобів під час складання іспитів у ТСЦ МВС. Порядок використання технічних засобів під час складання теоретичних та/або практичних іспитів визначає Інструкція про використання технічних засобів контролю під час складання іспитів (у тому числі за допомогою фото-, відео-, аудіотехніки), збереження отриманої за допомогою них інформації та доступ до неї, затверджена наказом МВС від 22 травня 2020 року № 408, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06 липня 2020 року за № 625/34908 (у редакції наказу МВС від 15 червня 2023 року № 495) (далі – Інструкція № 408). Відеозапис процесу складання іспиту може бути відсутнім, у разі технічної несправності технічних засобів. Згідно із пунктом 2 розділу ІІІ Інструкції № 408 у разі виявлення несправності технічних засобів контролю екзаменатор невідкладно повідомляє особу (осіб) ТСЦ МВС, на яку (яких) покладено обов’язок щодо здійснення обліку, зберігання технічних засобів контролю, електронних носіїв та інформації, отриманої з них, та видачі, приймання переносних технічних засобів контролю та електронних носіїв (далі – відповідальна особа), про неможливість приймання іспиту. Крім цього, пунктами 1, 2 розділу V Інструкції № 408 визначено, що для обліку, зберігання технічних засобів, електронних носіїв та інформації, отриманої з них, видачі, приймання переносних технічних засобів та електронних носіїв наказом ТСЦ МВС призначаються відповідальні особи, які забезпечують, зокрема: приведення технічних засобів контролю в робочий стан; зміну дати та часу на технічних засобах; завантаження та видалення інформації з технічного засобу та електронного носія; облік, видачу та зберігання інформації, завантаженої в інформаційне сховище з технічного засобу та електронного носія. Контроль за організацією обліку, зберігання технічних засобів, електронних носіїв та інформації, отриманої з них, видачі, приймання переносних технічних засобів та електронних носіїв здійснює начальник ТСЦ МВС або особа, яка виконує його обов’язки. Водночас частиною першою статті 133 Господарського кодексу України (далі – ГК України) встановлено, що основу правового режиму майна суб’єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права – право господарського відання, право оперативного управління. Господарська діяльність може здійснюватися також на основі інших речових прав (права володіння, права користування тощо), передбачених Цивільним кодексом України (далі – ЦК України). Так, згідно з статтею 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Власність зобов’язує. Держава не втручається у здійснення власником права власності. При цьому власник зобов’язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом. Ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом (статті 322, 323 ЦК України). Таким чином, заклади, що здійснюють відповідну підготовку водіїв (далі – заклади) мають самостійно відповідати за стан та справність (функціонування) нележаних їм технічних засобів, що закріплюватимуться на їх транспортних засобах. Водночас Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі – Закон) регулює відносини, що виникають у зв’язку з розробленням та прийняттям технічних регламентів і передбачених ними процедур оцінки відповідності, їх застосуванням стосовно продукції, яка вводиться в обіг, надається на ринку або вводиться в експлуатацію, а у випадках, визначених частиною другою статті 11 цього Закону, – перебуває в експлуатації в Україні, а також здійсненням добровільної оцінки відповідності. Документ про відповідність – декларація (в тому числі декларація про відповідність), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності (частина перша статті 1 Закону). Відповідно до абзацу другого частини першої статті 2 Закону технічними регламентами та процедурами оцінки відповідності, застосування яких передбачене технічними регламентами, можуть бути встановлені особливості регулювання відносин, на які поширюється дія цього Закону. Так, зокрема, вимоги до радіообладнання, яке надається на ринку та вводиться в експлуатацію в Україні незалежно від форми постачання, включаючи реалізацію радіообладнання дистанційним способом, визначені Технічним регламентом радіообладнання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 355, вимоги до обладнання з метою забезпечення надання на ринку України обладнання, яке відповідає належному рівню електромагнітної сумісності встановлює Технічний регламент з електромагнітної сумісності обладнання, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1077. Положення, зокрема, щодо здійснення оцінки відповідності, органів з оцінки відповідності визначені в розділі VI Закону. Таким чином, питання щодо оцінки відповідності технічних засобів врегульоване на рівні, зокрема зазначених нормативно-правових актів. Разом з цим, у зв’язку з відсутністю визначеного способу розміщення (вмонтування) або закріплення технічних засобів на транспортних засобах, тобто відповідного алгоритму, проєктом наказу запропоновано Інструкцію № 408, доповнити додатком 1 «Схема розташування місць стаціонарного розміщення (вмонтування) або закріплення на переносних конструкціях технічних засобів контролю у (на) транспортних засобах, що використовуються для приймання практичного іспиту». В подальшому після набрання чинності проєктом наказу, та обладнання закладами своїх транспортних засобів технічними засобами, буде проведена відповідна робота, зокрема щодо їх синхронізації з обладнанням ТСЦ МВС, у тому числі файлова синхронізація. Порядок отримання особою, що складала в ТСЦ МВС іспити або її уповноваженим представником копій фотографічного зображення, відео-, аудіозапису процесу складання іспиту визначений пунктами 3, 5–7 розділу IV Інструкції № 408 |
8 | Доповнити проєкт наказу положеннями, що ГСЦ МВС затверджує тестові питання, а їх публікація, разом із ілюстраціями, варіантами відповідей та змісту правильних відповідей на тестові питання здійснюється українською, англійською мовами у форматі *.doc/*.docx | Директор ПП «Центр Промінь» Володимир Мороз (звернення від 25.08.2024 №80) Громадянин Максим Мороз (звернення від 26.08.2024 №б/н, від 12.09.2024 №б/н) Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції» Серебряков Михайло (лист від 12.09.2024 №ТАС-51) | Не враховано. Відповідно до пункту 86 розділу IV Типової інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 55 на додатках, що затверджуються відповідними актами (положення, інструкції, правила, порядки тощо), проставляється гриф затвердження відповідно до пункту 92 цієї Інструкції, яким передбачено, що у разі коли електронний документ затверджується постановою, рішенням, наказом, розпорядженням, гриф затвердження складається із слова «ЗАТВЕРДЖЕНО», назви (у називному відмінку) виду документа, яким затверджується створений документ, із зазначенням дати його затвердження і номера. При цьому зазначаємо, що наказ – це розпорядчий документ, який видає керівник підприємства, організації, установи, що діє одноосібно в межах своїх повноважень задля вирішення основних і оперативних завдань. Враховуючи вказане, у разі розроблення тестових питань державним підприємством, що належить до сфери управління МВС або будь-яким іншим суб’єктом господарювання тестові питання не підлягатимуть затвердженню ГСЦ МВС. Водночас зміни проєкту наказу не потребують конкретизації щодо мови та формату оприлюднення на офіційному вебсайті ГСЦ МВС тестових питань, з огляду на таке. Статтею першою Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон) встановлено, що єдиною державною (офіційною) мовою в Україні є українська мова. Статус української мови як єдиної державної мови передбачає обов’язковість її використання на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування, а також в інших публічних сферах суспільного життя, які визначені цим Законом. Випадки застосування англійської мови визначенні статтями 15, 16. 21, 22, 25, 27, 36, 39 Закону. Водночас відповідно до статті 13 Закону мовою нормативно-правових актів і актів індивідуальної дії, діловодства і документообігу органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування є державна мова. Проекти нормативно-правових актів і актів індивідуальної дії органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування складаються відповідно до стандартів української правничої термінології, що встановлюються Національною комісією зі стандартів державної мови. Нормативно-правові акти і акти індивідуальної дії органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування оприлюднюються державною мовою в порядку, визначеному законом. Мовою локальних актів, що регулюють діяльність підприємств, установ та організацій державної і комунальної форм власності, є державна мова. Оприлюднення на офіційному вебсайті ГСЦ МВС тестових питань, правильних відповідей на них здійснюватиметься, з урахуванням вимог, Порядку оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04 січня 2002 року № 3, Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженим Кабінетом Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835, пунктом 9 якого визначені формати оприлюднення наборів даних. При цьому, пунктом 16 вказаного Порядку визначено, що інформація на офіційному веб-сайті (веб-порталі) подається українською мовою, а також за потребою – англійською мовою і мовами національних меншин. Обсяг інформації, що підлягає перекладу на інші мови, визначається рішенням органу виконавчої влади |
9 | Пропозиція, що затвердженню нових тестових питань та ілюстрацій до них, передує громадське обговорення | Громадянин Максим Мороз (звернення від 26.08.2024 №б/н) Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції» Серебряков Михайло (лист від 12.09.2024 №ТАС-51) | Не враховано. Основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі – консультації з громадськістю) визначено Порядком проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 (далі – Порядок № 996). Пунктами 2, 5 Порядку № 996 передбачено, що консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів. Консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя. Перелік проєктів нормативно-правових актів, щодо яких в обов’язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю встановлений пунктом 12 Порядку № 996. Враховуючи вказане, Порядок № 996 не передбачає вимог щодо проведення консультації з громадськістю з обговорення тестових питань та ілюстрацій до них, у разі їх розроблення державним підприємством, що належить до сфери управління МВС або будь-яким іншим суб’єктом господарювання на договірних засадах з ГСЦ МВС |
10 | Пропозиція, що затверджені нові тестові питання та ілюстрації до них, варіанти відповідей та правильні відповіді на них (в тому числі зміни до них) набирають чинності протягом трьох місяців з дня їх затвердження та оприлюднення на офіційному вебсайті ГСЦ МВС | Громадянин Максим Мороз (звернення від 26.08.2024 №б/н, від 12.09.2024 №б/н) Виконуючий директор ГО «Разом проти корупції» Серебряков Михайло (лист від 12.09.2024 №ТАС-51) | Не враховано. Впровадження ГСЦ МВС нових тестових питань не матиме впливу на осіб, які складають теоретичний іспит ТСЦ МВС, оскільки під час його складання перевіряються знання Правил дорожнього руху, інших предметів, передбачених типовою навчальною програмою, а не знання особами змісту тестових питань та правильних відповідей до них. Таким чином, визначення строку набрання чинності новими тестовими питаннями, у тому числі правильних відповідей на них є недоцільним. У разі отримання відповідно до вимог законодавства ГСЦ МВС тестових питань, розроблених державним підприємством, що належить до сфери управління МВС або іншим суб’єктом господарювання для складання теоретичного іспиту кандидатами у водії за цими питаннями, введення їх в дію буде здійснюватися на підставі розпорядчого документу ГСЦ МВС, який передбачати положення щодо оприлюднення на офіційному вебсайті ГСЦ МВС тестових питань та правильних відповідей на них, та також визначення відповідного строку їх введення (застосування) в ТСЦ МВС. При цьому, видання ГСЦ МВС розпорядчого документа, яким визначатиметься строк введення нових тестових питань в дію здійснюватиметься з метою їх технічного впровадження. Розпорядчий документ – це акт, що видається державним органом у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань відповідно до наданої компетенції. Згідно із змінами проєкту наказу тестові питання не підлягають затвердженню ГСЦ МВС. |
11 | Вилучити з проєкту наказу норми, яка передбачає, що ГСЦ МВС лише затверджує вимоги до тестових питань, а не самі тестові питання | Громадянин Максим Мороз (звернення від 12.09.2024 №б/н) | Не враховано. На сьогодні теоретичний іспит, що складається в ТСЦ МВС поводиться у формі комп’ютерного тестування за екзаменаційними білетами, що автоматично формуються з тестових питань. Метою проведення теоретичного іспиту є перевірки знань кандидатів у водії (водіїв) Правил дорожнього руху та інших предметів, передбачених типовою навчальною програмою. У зв’язку з цим тестові питання, їх зміст мають відповідати меті проведення теоретичного іспиту. Досягнення зазначеної мети можливе шляхом встановлення відповідних вимог до тестових питань, зокрема в частині структури, змістового наповнення, їх відповідності нормативно-правовим актам тощо |