Звіт про результати електронних консультацій з громадськістю щодо проєкту наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 21 серпня 1998 року № 622»

01 квітня 2024 року

Міністерством внутрішніх справ України відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, проведено електронні консультації з громадськістю щодо проєкту наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 21 серпня 1998 року № 622» https://mvs.gov.ua/normativna-baza-mvs/proekti-normativnix-aktiv/povidomlennia-pro-opriliudnennia-projektu-nakazu-ministerstva-vnutrisnix-sprav-ukrayini-pro-vnesennia-zmin-do-nakazu-ministerstva-vnutrisnix-sprav-ukrayini-vid-21-serpnia-1998-roku-622 (далі – проєкт наказу), який був оприлюднений 28 лютого 2024 року у підрубриці «Проєкти нормативних актів» рубрики «Нормативна база МВС» офіційного вебпорталу Міністерства внутрішніх справ України.

Інформація про пропозиції, що надійшли під час електронних консультацій з громадськістю щодо Проєкту, та про результати їх врахування наведена у таблиці.


з/п

Інформація про пропозицію

Автор пропозиції

Інформація про врахування пропозиції

1

До п. 2.9 Інструкції

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах, повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 92 Конституції України правовий режим власності встановлюється виключно законом. При цьому законом є лише акт волевиявлення народу, як джерела влади, безпосередньо (референдум) чи через представників (депутатів) у порядку передбаченому Конституцією. Інші НПА, зокрема, інструкції, постанови, укази - не є законами. До того ж, як встановив Конституційний Суд України у Рішенні від 14 грудня 2000 року № 15-рп/2000 “Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України). Це означає, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України), належить виключно Верховній Раді України (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України) і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України).” 1 зберігання та використання зброї на цьому об’єкті; … Щодо визначення правового режиму власності, то як зазначив Конституційний Суд України в рішеннях від 13 грудня 2000 року № 14-рп/2000 “правовий режим власності, порядок і умови набуття та припинення права власності, а також права володіння, користування та розпорядження майном визначаються законами.” та у рішенні від 11 травня 2005 року №4-рп/2005 “відповідно до пункту 7 частини першої статті 92 Конституції України правовий режим власності визначається виключно законом. ” За своєю природою запропоновані зміни є певними обмеженнями в свободі підприємницької діяльності. В силу статей 19, 42 а також статті 23 Конституції України такі обмеження можуть встановлюватися виключно законом. Згідно Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності” встановлено принципи єдності, відкритості, законності, що гарантують зрозумілість та простоту процедур оформлення ліцензій, однозначність та незарегульованість ліцензійних умов. Єдиний перелік видів господарської діяльності, а також запровадження нових видів, що підлягають ліцензуванню, встановлюється виключно цим Законом. Виключний перелік видів діяльності, які підлягають ліцензуванню, встановлено в ст. 7 цього Закону. Цей перелік не містить такого виду діяльності як діяльність закладів фізичної культури і спорту (тири, стрільбища тощо). Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України “Про перелік дозвільних документів у сфері господарської діяльності” забороняється вимагати від суб’єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом. Крім цього, вказаний закон передбачає, що встановлення інших видів документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності може здійснюватися виключно шляхом внесення відповідних змін до цього Закону.

ГО «Бюро демократичних експертиз»

Не враховано.

Позиція автора не визначає пропозиції щодо внесення змін та доповнень до змісту відповідного положення Проєкту, у зв’язку з чим її неможливо врахувати чи не врахувати у тексті.

Сфера дії Законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» не поширюється на правовідносини, які пропонується врегулювати Проєктом, оскільки не стосується дозвільної системи щодо операцій зі зброєю, бойовими припасами, вибуховими матеріалами і речовинами.

2

До п. 2.10 Інструкції

Текст, позначений під пунктом 2.10, відсутній в тексті поточної редакції Наказу МВС № 622, опублікованої на сайті ВРУ: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0637-98/ed20230623#Text

Згідно Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності” встановлено принципи єдності, відкритості, законності, що гарантують зрозумілість та простоту процедур оформлення ліцензій, однозначність та незарегульованість ліцензійних умов. Єдиний перелік видів господарської діяльності, а також запровадження нових видів, що підлягають ліцензуванню, встановлюється виключно цим Законом. Виключний перелік видів діяльності, які підлягають ліцензуванню, встановлено в ст. 7 цього Закону. Цей перелік не містить такого виду діяльності як діяльність закладів фізичної культури і спорту (тири, стрільбища тощо). Згідно з ч. 2 ст. 1 ЗУ “Про перелік дозвільних документів у сфері господарської діяльності” забороняється вимагати від суб’єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом. Крім цього, вказаний закон передбачає, що встановлення інших видів документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності може здійснюватися виключно шляхом внесення відповідних змін до цього Закону. Стосовно договору про централізовану охорону майна з реагуванням наряду поліції охорони, маємо зазначити, що відповідно, до ст. 320 ЦК України власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, встановлених законом. Законом можуть бути встановлені умови використання власником свого майна для здійснення підприємницької діяльності. Також, згідно зі ст. 6 ГК України забороняється незаконне втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини. Поліція охорони як єдина альтернатива для здійснення такої функції є фактично просуванням монопольних і антиконкурентних дій з боку МВС в інтересах окремих підрозділів МВС.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 42 Конституції України підприємницька діяльність депутатів, посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування обмежується законом. Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом.

ГО «Бюро демократичних експертиз»

Не враховано.

Позиція автора не визначає пропозиції щодо внесення змін та доповнень до змісту відповідного положення Проєкту, у зв’язку з чим її неможливо врахувати чи не врахувати у тексті.

Сфера дії Законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» не поширюється на правовідносини, які пропонується врегулювати Проєктом, оскільки не стосується дозвільної системи щодо операцій зі зброєю, бойовими припасами, вибуховими матеріалами і речовинами.

3

До п. 2.11 Інструкції наказу МВС № 622

Текст, позаначений під пунктом 2.11 відсутній в тексті поточної редакції Наказу МВС № 622, опублікованої на сайті ВРУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0637-98/ed202 30623#Text Відповідно, до ст. 320 ЦК України власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, встановлених законом. Законом можуть бути встановлені умови використання власником свого майна для здійснення підприємницької діяльності. Також, згідно зі ст. 6 ГК України забороняється незаконне втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.

ГО «Бюро демократичних експертиз»

Не враховано.

Позиція автора не визначає пропозиції щодо внесення змін та доповнень до змісту відповідного положення Проєкту, у зв’язку з чим її неможливо врахувати чи не врахувати у тексті.

Сфера дії Законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» не поширюється на правовідносини, які пропонується врегулювати Проєктом, оскільки не стосується дозвільної системи щодо операцій зі зброєю, бойовими припасами, вибуховими матеріалами і речовинами.

4

До п. 4 Інструкції наказу МВС № 622

Згідно зі ст. 321 ЦК України особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

ГО «Бюро демократичних експертиз»

Не враховано.

Позиція автора не визначає пропозиції щодо внесення змін та доповнень до змісту відповідного положення Проєкту, у зв’язку з чим її неможливо врахувати чи не врахувати у тексті.

Сфера дії Законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» не поширюється на правовідносини, які пропонується врегулювати Проєктом, оскільки не стосується дозвільної системи щодо операцій зі зброєю, бойовими припасами, вибуховими матеріалами і речовинами.

5

До п. 5.1 Інструкції наказу МВС № 622

Згідно ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов'язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Згідно з ст. 321 ЦК України особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених ЗАКОНОМ. Відповідно до ст. 325 ЦК України фізичні та юридичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати. Склад, кількість та вартість майна, яке може бути у власності фізичних та юридичних осіб, не є обмеженими. На теперішній час закону, який би встановлював правовий режим власності на зброю, зокрема і будь-які дозволи чи обмеження щодо набуття зброї в приватну власність чи її реалізації, на теперішній час - немає. Позаяк, Закон УРСР “Про власність” втратив чинність в 2007 році, а Цивільний Кодекс України передбачає вільний обіг речей, крім обмежень, встановлених законом. Таким чином, Інструкція МВС № 622 в цілому та пункт 5.1 суперечить ст. 41, 92 Конституції та ст. 178, 319, 321, 325 Цивільного кодексу.

ГО «Бюро демократичних експертиз»

Не враховано.

Позиція автора не визначає пропозиції щодо внесення змін та доповнень до змісту відповідного положення Проєкту, у зв’язку з чим її неможливо врахувати чи не врахувати у тексті.

Сфера дії Законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» не поширюється на правовідносини, які пропонується врегулювати Проєктом, оскільки не стосується дозвільної системи щодо операцій зі зброєю, бойовими припасами, вибуховими матеріалами і речовинами.

6

До п. 2.1 Інструкції наказу МВС № 622

2.1. Здійснюючи дозвільну систему, органи поліції відповідно до законодавства України видають міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, суб'єктам господарювання, що здійснюють діяльність з виробництва, ремонту, торгівлі вогнепальною зброєю невійськового призначення, боєприпасами до неї, холодною та охолощеною зброєю, пневматичною зброєю калібру понад 4,5 мм і швидкістю польоту кулі понад 100 м/с; виробництва спеціальних засобів, заряджених речовинами сльозоточивої та дратівної дії, індивідуального захисту, активної оборони та їх продажу, зберігання вогнепальної зброї (далі – суб’єкти господарювання), дозволи на придбання, зберігання, перевезення (через митний кордон України, територією України, транзит через територію України) й використання вогнепальної зброї, боєприпасів до неї, основних частин зброї, холодної зброї, охолощеної зброї, пневматичної зброї; пристроїв та патронів до них; вибухових матеріалів і речовин; на відкриття та функціонування сховищ, складів і баз, де вони зберігаються, стрілецьких тирів і стрільбищ, мисливсько-спортивних стендів, а також підприємств і майстерень з виготовлення і ремонту вогнепальної та холодної зброї, піротехнічних майстерень, пунктів вивчення матеріальної частини зброї, спеціальних засобів, правил поводження з ними та їх застосування, магазинів, у яких здійснюється продаж зброї та бойових припасів до неї, пристроїв та патронів до них, пунктів централізованого зберігання вогнепальної зброї  (далі – об’єкти дозвільної системи); громадянам - дозволи на придбання, зберігання та носіння вогнепальної мисливської зброї, холодної, охолощеної, пневматичної зброї, пристроїв.

ТОВ «СТВОЛ»

Не враховано.

Зазначені пропозиції відносяться до предмету правового регулювання актами законодавства вищої юридичної сили (Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Положення про дозвільну систему, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 576, Ліцензійні умови, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1000.

Їх розгляд можливий після внесення відповідних змін до визначених актів законодавства.

7

До п. 2.3.1 Інструкції наказу МВС № 622

2.3.1.

Функціонування пунктів централізованого зберігання вогнепальної зброї;

УП ЦОУП можуть надаватися всі види дозволів, передбачені законодавством, в тому числі цією Інструкцією.

ТОВ «СТВОЛ»

Не враховано.

Зазначені пропозиції відносяться до предмету правового регулювання актами законодавства вищої юридичної сили (Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Положення про дозвільну систему, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 576, Ліцензійні умови, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1000.

Їх розгляд можливий після внесення відповідних змін до визначених актів законодавства.

8

До п. 2.9 Інструкції наказу МВС № 622

2.9. Рішення про надання дозволу на відкриття та функціонування стрілецьких тирів і стрільбищ, мисливсько-спортивних стендів, а також підприємств і майстерень з виготовлення і ремонту вогнепальної та холодної зброї, піротехнічних майстерень, магазинів, у яких здійснюється продаж зброї, основних частин зброї та боєприпасів до неї, пристроїв та патронів до них, пунктів централізованого зберігання вогнепальної зброї, приймається відповідно до пункту 11.4 глави 11 розділу ІІ цієї Інструкції та на його підставі формується Витяг з ЄРЗ про наявність дозволу на відкриття та функціонування об’єкта дозвільної системи.

Для прийняття Рішення про надання дозволу на відкриття та функціонування стрілецьких тирів, стрільбищ, мисливсько-спортивних стендів, а також підприємств і майстерень з виготовлення і ремонту вогнепальної та холодної зброї, магазинів, у яких здійснюється продаж зброї, основних частин зброї та боєприпасів до неї, пристроїв та патронів до них, пунктів централізованого зберігання вогнепальної зброї подаються документи, визначені пунктом 2.6 цієї глави та пунктом 11.4 глави 11 розділу II цієї Інструкції.

ТОВ «СТВОЛ»

Не враховано.

Зазначені пропозиції відносяться до предмету правового регулювання актами законодавства вищої юридичної сили (Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Положення про дозвільну систему, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 576, Ліцензійні умови, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1000.

Їх розгляд можливий після внесення відповідних змін до визначених актів законодавства.

9

До п. 6.2 Інструкції наказу МВС № 622

6.2. Облік предметів і матеріалів здійснюється в електронній формі засобами ЄРЗ.

Зберігання вогнепальної зброї, боєприпасів до неї, пристроїв та патронів до них здійснюється пунктами централізованого зберігання вогнепальної зброї.

Після прийняття на зберігання вогнепальної зброї, боєприпасів до неї, основних частин зброї, пристроїв, патронів до них, предметів і матеріалів пункт централізованого зберігання вогнепальної зброї вносить у ЄРЗ інформацію про їх зберігання, видає особі, які надала на зберігання предмети витяг з Єдиного реєстру зброї про зберігання зброї, боєприпасів до неї, основної частини зброї, пристрою, патронів до пристрою, предметів і матеріалів (далі – Витяг з ЄРЗ про зберігання зброї, предметів) (додаток 43) та засобами ЄРЗ повідомляє про це відповідний орган (підрозділ) поліції, у якому такою особою було оформлено дозвіл на їх придбання чи у якому такою особою було отримано документ, про реєстрацію зброї, предмету за такою особою.

ТОВ «СТВОЛ»

Не враховано.

Зазначені пропозиції відносяться до предмету правового регулювання актами законодавства вищої юридичної сили (Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Положення про дозвільну систему, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 576, Ліцензійні умови, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1000.

Їх розгляд можливий після внесення відповідних змін до визначених актів законодавства.

10

До п. 7.5 Інструкції наказу МВС № 622

7.5.

Пункт централізованого зберігання вогнепальної зброї протягом трьох робочих днів після звернення заявника передає органу (підрозділу) поліції документи в паперовій формі, подані до пункту централізованого зберігання вогнепальної зброї, за місцем проживання фізичної особи або за місцем провадження суб’єктом господарювання господарської діяльності, які надали предмети на зберігання, при цьому паперові копії оригіналів електронних документів, які підписано кваліфікаційним електронним підписом заявника, залишаються у нього та до органу (підрозділу) поліції не передаються.

 

ТОВ «СТВОЛ»

Не враховано.

Зазначені пропозиції відносяться до предмету правового регулювання актами законодавства вищої юридичної сили (Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Положення про дозвільну систему, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 576, Ліцензійні умови, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1000.

Їх розгляд можливий після внесення відповідних змін до визначених актів законодавства.

11

До п. 11.12 Інструкції наказу МВС № 622

11.12. Для зберігання відомчої зброї і бойових припасів до неї, які належать різним підприємствам, установам, організаціям, громадянам, навчальним закладам, ними обладнуються пункти централізованого зберігання зброї та бойових припасів до неї. Такі пункти утворюються ними на базі сховищ, складів і баз, стрілецьких тирів і стрільбищ, спортивно-стрілецьких клубів, навчальних закладів, загонів (команд) ВОХОР, де вони функціонують.

Пункт централізованого зберігання вогнепальної зброї може бути створений як окремий  об’єкт дозвільної системи.

У пункті централізованого зберігання зброя і бойові припаси до неї зберігаються відповідно до вимог, установлених пунктом 11.5 цієї глави. Передача зброї та бойових припасів до неї на пункт централізованого зберігання оформлюється актом. Кожній юридичній особі, яка зберігає там зброю і бойові припаси до неї, повинні бути виділені окремі металеві шафи або бокси.

 

Ключі від металевих шаф або боксів зберігаються у осіб, які відповідають за зберігання зброї та бойових припасів до неї, юридичних осіб, які здали зброю та бойові припаси до неї, а дублікати ключів - у адміністрації пункту централізованого зберігання зброї та бойових припасів до неї в металевих сейфах (шафах).

Дозвіл на зберігання зброї і бойових припасів до неї у пункті централізованого зберігання зброї і бойових припасів до неї видається органами поліції на ім'я керівника юридичної особи, на базі якої утворений такий пункт централізованого зберігання.

ТОВ «СТВОЛ»

Не враховано.

Зазначені пропозиції відносяться до предмету правового регулювання актами законодавства вищої юридичної сили (Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності», Положення про дозвільну систему, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 1992 року № 576, Ліцензійні умови, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1000.

Їх розгляд можливий після внесення відповідних змін до визначених актів законодавства.

За результатами електронних консультацій з громадськістю прийнято рішення про надсилання Проєкту на погодження до заінтересованих органів державної влади.

Т. в. о. директора
Департаменту інформатизації
МВС України

  Сергій ЖЕРДЕЦЬКИЙ