16 листопада 2023 року
Міністерством внутрішніх справ України, відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, проведені електронні консультації з громадськістю щодо проєкту наказу Міністерства внутрішніх справ України «Про затвердження Переліку вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку» (далі – проєкт наказу), який був оприлюднений 26 вересня 2023 року в підрубриці «Проєкти нормативних актів» рубрики «Нормативна база МВС» офіційного вебпорталу Міністерства внутрішніх справ України: тут.
Інформація щодо пропозицій та зауважень до проєкту наказу, які надійшли під час електронних консультацій з громадськістю, та результати їх урахування наведена у таблиці:
№ з/п |
Інформація про пропозицію / зауваження |
Автор пропозиції |
Інформація про врахування пропозиції |
1. |
Не зрозуміло, коли всі автошколи повинні привести будівлі та споруди, приміщення (кабінети, класи), які в них розміщені, та транспортні засоби у відповідність із Переліком вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку (далі – Перелік вимог): протягом шести місяців з дня набрання чинності цим наказом чи у разі проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв із числа осіб з інвалідністю, а також маломобільних груп населення? |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Не враховано. Коментар: абзацом третім пункту 5 Порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) від 20.05.2009 № 487 (далі – Порядок № 487) встановлено, що у разі проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів з ручним керуванням з числа осіб з інвалідністю або маломобільних груп населення кабінети (класи) обладнуються з урахуванням їх потреб. За вказаною нормою заклади вільні обирати чи здійснювати діяльність з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів з ручним керуванням з числа осіб з інвалідністю або маломобільних груп населення. Так, свобода підприємницької діяльності – одне з найважливіших конституційних прав громадян, що закріплене в статті 42 Конституції України і конкретизується це положення у галузевому законодавстві, зокрема, у цивільному та господарському, де свобода підприємницької діяльності закріплена як базовий принцип. При цьому реалізація прав підприємців, з одного боку, забезпечується, а з іншого – обмежується державою з урахуванням об’єктивних суспільних інтересів. Вона не є абстрактною категорією, а наповнена конкретним змістом, обмеженнями та заборонами. Свобода підприємництва визначена як загальна засада цивільного законодавства (стаття 3 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України)) та принцип свободи підприємництва (стаття 43 Господарського кодексу України (далі – ГК України)). Сутність принципу свободи підприємництва розкрито через принципи, що закріплені у статті 44 ГК України, одним з яких є здійснення підприємництва на основі вільного вибору підприємцем видів підприємницької діяльності. Водночас встановлення на рівні проєкту наказу положень щодо здійснення усіма закладами діяльності з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів з числа осіб з інвалідністю або маломобільних груп населення є покладанням на них не передбачених законодавством обов’язків, що не узгоджуватиметься з абзацом третім пункту 5 Порядком № 487. При цьому пунктом 8 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ від 28.12.1992 № 731 визначено, що нормативно-правовий акт, що подається на державну реєстрацію, має відповідати вимогам законодавства про мови та інших актів законодавства, узгоджуватися з раніше прийнятими актами і викладатися згідно з правописом та з дотриманням правил нормопроектувальної техніки. Відповідно до пункту 13 вказаного Положення передбачено, що у державній реєстрації відмовляється, якщо нормативно-правовий акт, серед іншого порушує чи обмежує встановлені законом права, свободи і законні інтереси громадян та юридичних осіб або покладає на них не передбачені законодавством обов’язки. Разом з цим, до нових закладів, які матимуть намір здійснювати підготовку водіїв транспортних засобів із числа осіб з інвалідністю Перелік вимог, передбачений проєктом наказу застосовуватиметься з моменту набрання ним чинності, оскільки, відповідно до пункту 9 розділу ІІ Інструкції про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженої наказом МВС від 07.12.2009 № 515, зареєстрованої в Мін’юсті 22.01.2010 за № 72/17367 (далі – Інструкція № 515) для державної акредитації заклад подає до РСЦ МВС, зокрема висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам, затверджений керівником ТСЦ МВС. Згідно з пунктом 8 розділу ІІ Інструкції № 515 якщо матеріально-технічна база закладу не відповідає Вимогам, складається акт невідповідності матеріально-технічної бази закладу (додаток 4), а в письмовій відповіді закладу повідомляється, у чому полягає невідповідність, викладається вичерпний перелік недоліків. Після усунення невідповідностей заклад повторно звертається до ТСЦ МВС у встановленому цією Інструкцією порядку. |
2. |
Ризик необґрунтованого примусу автошкіл пройти масову акредитацію з витікаючими загрозами вимагання хабарів. Доповнити перехідні положення наказу: «41. Цей наказ не передбачає проведення акредитації закладів, які проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів), у зв'язку з його затвердженням та набранням ним чинності.»
|
ГО «Разом проти корупції» |
Не враховано. Коментар: проєкт наказу не передбачає проведення державної акредитації, а зобов’язує акредитовані заклади привести свою матеріально-технічну базу у відповідність до Переліку вимог та в залежності від особливостей здійснення підготовки у такі строки: протягом шести місяців з дня набрання чинності цим наказом – у разі підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів із числа осіб з інвалідністю, а також інших маломобільних груп населення; протягом шести місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні – у разі підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів із числа інших осіб. |
3. |
Недосконалість положень щодо права власності/користування автошкіл щодо майданчиків (пункт 8 розділу 1 Вимог) 1) редакція вимагає від автошколи і право власності, і право користування активами, що не є логічним, оскільки права користування (без права власності) цілком достатньо для підтвердження приналежності таких об'єктів (стосовно права розпорядження – це має хвилювати нотаріусів, а не акредитаційні комісії); 2) необхідно уточнити, що право власності та/або право користування об'єктами може бути закріплене не тільки за автошколою як юрособою, а й за власником/співвласником такої автошколи |
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано частково, шляхом викладення пункту 8 розділу І Переліку вимог, в такій редакції: «8. Право власності, право користування або розпорядження приміщеннями (кабінетами, класами), майданчиком, транспортними засобами підтверджується відповідними документами, виданими (оформленими) у встановленому законодавством України порядку.». Коментар: перелік вимог визначає вимоги до матеріально-технічної бази закладів, як юридичних осіб, а не до її органів чи осіб. Відповідно до частини першої статті 91 ЦК України юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов`язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині. Отже, юридичній особі може належати майно на праві власності. Згідно з частин першої та другої статті 96 ЦК України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями; юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном. Тому засновники (учасники) наділяють юридичну особу майном, на яке вона набуває право власності. Статтею 319 ЦК України визначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Відповідно до частин перших статей 13, 92 ЦК України цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. Юридична особа набуває цивільних прав та обов'язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону. Порядок створення органів юридичної особи встановлюється установчими документами та законом. При цьому, орган юридичної особи як її частина представляє інтереси останньої у відносинах з іншими суб'єктами права без спеціальних на то повноважень. Між юридичною особою та її органом правові відносини не виникають. Дії органу - дії самої юридичної особи. Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (стаття 328 ЦК України). Частиною другою статті 67 ГК України передбачено, що підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов’язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України. |
4. |
Відсутність у ринку ясності щодо способу підтвердження відповідності приміщень (кабінетів, класів) автошкіл вимогам за законодавства в сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил (п. 9 розділу І Переліку вимог) |
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано редакційно. За результатом врахування зауваження Державної інспекції архітектури та містобудування України до пункту 9 розділу І Переліку вимог, його викладено в такій редакції: «9. Приміщення (кабінети, класи) обладнуються з додержанням вимог законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних норм. Відповідність приміщення (кабінетів, класів) вимогам законодавства щодо охорони праці, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних норм підтверджуються документами, виданими в установленому законодавством України порядку центральними органами виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах охорони та гігієни праці, пожежної та техногенної безпеки, санітарного законодавства.» |
5. |
Редакційні пропозиції до підпункту 1 пункту 1 розділу ІІ Переліку вимог: «1) кабінети, класи для вивчення Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (далі – Правила), основ керування транспортним засобом, етики (психологічних основ) водія транспортного засобу і вимог до безпеки дорожнього руху;» |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Не враховано. Коментар: пунктом 1 Типової начальної програми підготовки та перепідготовки водіїв транспортних засобів, затвердженої постановою КМУ від 02.03.2010 № 229 (далі – Типова програма), зокрема передбачено, що Типовий навчальний план містить перелік навчальних розділів теоретичного та практичного модулів. Теоретичний модуль включає, серед іншого навчальний розділ: «Етика (психологічні основи) водія транспортного засобу». |
6. |
Необґрунтована вимога використовувати для теоретично підготовки приміщення (кабінети, класи) виключено в надземному поверсі (п. 2 розділу ІІ Переліку вимог). |
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано редакційно, шляхом викладення пункту 2 розділу ІІ Переліку вимог в такій редакції: «2. Приміщення (кабінети, класи), передбачені пунктом 1 цього розділу, можуть бути суміщені. Мінімальна площа кабінетів, класів визначається з розрахунку не менше 2,4 кв. м на одну особу.» Коментар: додатком Г (обов’язковий) Державних будівельних норм ДБН В.2.2-9:2018 «Громадські будинки та споруди. Основні положення» визначений перелік приміщень громадських будинків, розміщення яких допускається в підземних, підвальному та цокольному поверхах. Так, відповідно до вказаного додатку в першому підземному або підвальному поверхах дозволяється розміщення, зокрема приміщення для відвідувачів, демонстраційні зали, приміщення для занять гуртків дорослих, фойє тощо. |
7. |
В процесах підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів особи з інвалідністю можуть брати участь не тільки в якості тих, хто навчається, але й тих хто навчають. На нашу думку, формулювання, використане в абзаці першому пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог, не відповідає принципам інклюзивності (цей принцип передбачає, що кожне приміщення повинно бути архітектурно доступним) та дасть змогу автошколам уникати облаштування їх приміщень (кабінетів, класів, вхідних груп, майданчиків тощо) з урахуванням їх потреб осіб з інвалідністю, а також маломобільних груп населення. Перелік вимог взагалі нічого не говорить як, ким і чим визначатиметься і підтверджуватиметься доступність будівель та споруд, в яких розміщені автошколи, приміщень (кабінетів, класів), де безпосередньо здійснюється теоретичне навчання, і майданчиків для навчання з початкового керування транспортними засобами. |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Враховано редакційно, шляхом викладення абзацу першого пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог в такій редакції: «3. У разі проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв із числа осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, приміщення (кабінети, класи) облаштовуються з урахуванням їх потреб з дотриманням вимог щодо інклюзивності, відповідно до Державних будівельних норм ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення», що документально підтверджується фахівцем із питань технічного обстеження будівель і споруд, який має кваліфікаційний сертифікат.». Коментар: статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність » встановлено, що експертиза – це діяльність фахівців-експертів, які мають відповідні кваліфікаційні сертифікати і за дорученням замовника надають звіти щодо відповідності проектних рішень вимогам законодавства, державним нормам, будівельним нормам і правилам та які несуть відповідальність за достовірність наданих звітів. Діяльність з експертизи та обстеження у будівництві віднесена до Переліку видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, відповідальні виконанці яких проходять професійну атестацію, затверджену постановою КМУ від 23.11.2011 № 554. За вказаною постановою КМУ кваліфікаційний сертифікат – це документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою КМУ від 23.05.2011 № 554. Таким чином, підставою для висновку щодо наявної доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до приміщень закладів відповідно до державних будівельних норм, правил і стандартів, слугує документальне підтвердження фахівця з питань технічного обстеження будівель та споруд (експерта), який має відповідний кваліфікаційний сертифікат. Інформацію про експертів, включених до реєстру атестованих осіб можна отримати, зокрема на офіційному вебсайті Мінінфраструктури, вебсайті саморегулівної організації, а також на порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. |
8. |
Абзац перший пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог говорить про необхідність облаштування тільки приміщень (кабінетів, класів), тоді як абзац третій цього ж пункту - про доступність до будівель та споруд, приміщень (кабінетів, класів), які в них розміщені. Ці два абзаци слід узгодити. Абзац третій пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог чомусь дозволяє встановлення «засобів безперешкодного доступу до об’єктів» лише до об’єктів, які відповідають державним будівельним нормам, стандартам і правилам, або ж самі засоби повинні відповідати зазначеним державним будівельним нормам. Через зазначену невизначеність слід доопрацювати відповідні положення. До того, слід врахувати, що існують будівлі та споруди, входи в які є доступними без «засобів безперешкодного доступу до об’єктів. |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Враховано редакційно. Коментар: враховуючи, що зміст абзацу першого дублює фактично зміст абзацу третього пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог, останній виключено. |
9. |
Абзац другий пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог зобов’язує розміщувати інформацію про умови доступності приміщення (кабінетів, класів) для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в місці, доступному для візуального сприйняття. На наш погляд, слід більш детальніше вказати, що це має бути за інформація та де саме вона повинна розміщуватися. Це пов’язано із тим, що автошколи здебільшого розміщуються в офісних центрах, багатоповерхівках та інших спорудах громадського призначення, а тому вкрай важливо визначити конкретні вимоги з означеного приводу. |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Враховано редакційно, шляхом викладення абзацу другого пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог в такій редакції: «3. … Інформація про умови доступності приміщення (кабінетів, класів) закладу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (у разі здійснення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації таких осіб) розміщується в місці, доступному для візуального сприйняття особами, біля входу до приміщення (кабінету, класу), а якщо заклад не має власного входу до приміщення (кабінету, класу) з вулиці – біля центрального входу до будівлі, у якій розташоване приміщення (кабінет, клас) закладу.»
|
10. |
До того ж варто зобов’язати, що б така інформація розміщувалася на головній сторінці веб-сайту автошколи, а відповідний розділ, щоб позначався міжнародним символом доступності. |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Враховано редакційно, шляхом доповнення пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог положеннями такого змісту: «Інформація про проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв із числа осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, а також про умови доступності та облаштування приміщення (кабінетів, класів) закладу для потреб таких осіб зазначається на вебсайті закладу (за наявності). … Доступні шляхи руху до будівель та споруд, приміщень (кабінетів, класів), які в них розміщені позначаються піктограмою Міжнародного символу доступності.» |
11. |
Абзац четвертий пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог чи то зобов’язує чи то рекомендує (адже наявне вставне словосполучення «за можливості») розміщувати приміщення (кабінети, класи) для проведення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв із числа осіб з інвалідністю, а також маломобільних груп населення в одноповерховій або багатоповерховій будівлі, за можливості, на першому поверсі будівлі. Дана вимога/рекомендація виглядає недоречною у випадку наявності в будівлі ліфта. |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Враховано редакційно, шляхом виключення першого речення абзацу четвертого пункту 3 розділу ІІ Переліку вимог: «3. … Якщо приміщення (кабінети, класи) закладу розміщені на другому та інших поверхах будівлі, забезпечується безперешкодний доступ до таких приміщень (кабінетів, класів) з використанням ліфтів, підйомників або платформ.» |
12. |
Схема транспортного засобу із зазначенням механізмів і приладів, що впливають на безпеку руху повинна знаходитися в класі для вивчення будови і технічного обслуговування транспортного засобу, вимог до його експлуатації. |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Враховано редакційно. Коментар: у Переліку вимог визначатиметься, що схема транспортного засобу із зазначенням механізмів і приладів, що впливають на безпеку руху є елементом обладнання кабінетів, класів для вивчення будови і технічного обслуговування транспортного засобу, вимог до його експлуатації. |
13. |
В наявності зразків механізмів транспортного засобу немає ніякої потреби, оскільки слухачі не планують самотужки діагностувати і подальшому ремонтувати зазначені узли і агрегати. Це необхідно там де готують водіїв-автослюсарів. Сьогодні при експлуатації транспортних засобів більшості категорій водії у разі винекнення поломки не має право самостійно ремонтувати (немає діагностичної апаратури, спецобладнення, втрачається гарантія тощо). |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Не враховано. Коментар: пунктом 5 Типової програми встановлено, що у результаті теоретичного освоєння Програми особи повинні знати, зокрема механічні аспекти, важливі для безпеки дорожнього руху, а у результаті практичного освоєння Програми особи повинні вміти виявляти будь-які основні технічні несправності у транспортних засобах, зокрема такі, що створюють ризики на дорогах, і вживати необхідних заходів для їх усунення. Відповідно до Типової програми за темою «Особливі умови руху» навчального розділу «Основи законодавства у сфері безпеки дорожнього руху» теоретичного модулю програми слухачі мають знати, зокрема про порядок і умови експлуатації транспортного засобу, його несправності транспортного засобу, в разі виникнення яких: водій повинен вжити заходів для їх усунення чи подальший рух заборонено до їх усунення. Водночас відповідно до Типової програми навчального розділу «Будова і технічне обслуговування транспортного засобу» теоретичного модулю програми слухачі мають освоїти теми: загальна будова транспортного засобу, двигун, пальне та паливні суміші, електрообладнання, трансмісія, підвіска та механізми керування, технічне обслуговування та експлуатація транспортного засобу відповідної категорії. Вказані положення Типової програми узгоджуються з підпунктом 2.1.7 пункту 2 розділу А додатку ІІ Європейського Парламенту і Ради 2006/126/ЄС від 20.12.2006 про посвідчення водія, яким встановлено, що зміст теоретичного іспиту для всіх категорій транспортних засобів включає механічні аспекти, що є суттєвими для безпеки дорожнього руху; кандидати повинні бути здатними виявити найбільш поширені несправності, зокрема, рульового керування, підвіски й гальмової системи, шин, фар та покажчиків повороту, світловідбивачів, дзеркал заднього виду, вітрового скла та склоочисників, випускної системи, ременів безпеки та звукового попереджувального сигналу. Також слід зазначити, що пунктом 9 розділу ІІ Переліку вимог передбачено, що: «комплекти або зразки механізмів транспортного засобу, передбачені пунктом 5 цього розділу, можуть бути представлені у вигляді макетів або різнотипних інформаційних ресурсів (відео, презентація (слайд), електронний посібник).» |
14. |
Навчальні матеріали щодо різновидів транспортних засобів, технік керування ними має бути закладено у вимогах до безпеки руху. |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Враховано частково. Коментар: навчальний матеріал щодо технік керування транспортними засобами виключено з підпункту 4 пункту 5 розділу ІІ та включено до підпункту 3 пункту 5 розділу ІІ Переліку вимог. Водночас відповідно до додатку Типової програми навчального розділу «Будова і технічне обслуговування транспортного засобу» теоретичного модулю програми слухачі мають освоїти тему загальна будова транспортного засобу: різновиди транспортних засобів: мопеди, моторолери, мотоцикли, квадро- і трицикли, мотоколяски. Класифікація транспортних засобів категорій A, A1, B1. |
15. |
Перелік вимог взагалі нічого не говорить про наявність і доступність укриттів в будівлях та спорудах, де розміщені приміщення автошкіл, а також евакуаційних шляхів. |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Не враховано. Коментар: абзацом першим пункту 9 розділу І Переліку вимог встановлено, що приміщення (кабінети, класи) повинні відповідати, зокрема державним будівельним нормам, правилам і стандартам. ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення» визначають серед іншого вимоги до шляхів евакуації людей з будівлі. Водночас наказом Мінінфрастуктури від 10.08.2023 № 702 затверджено ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту», розроблені на заміну ДБН В.2.2-5-97, які набрали чинності 01.11.2023. Деталізація в Переліку вимог всіх будівельних норм, правил і стандартів є не доцільним та не відповідає правилам техніки нормопроєктування. |
16. |
Перелік вимог взагалі нічого не говорить про необхідність забезпечення доступності майданчиків для навчання з початкового керування транспортними засобами |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Не враховано. Коментар: на законодавчому рівні відсутні нормативно-правові акти, що визначають комплекс архітектурно-планувальних, інженерно-технічних, ергономічних, конструкційних і організаційних заходів для забезпечення доступності майданчиків для навчання з початкового керування транспортними засобами (далі – майданчик), у тому числі такі заходи не передбачені Державними будівельними нормами ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення». Водночас відповідно до положень пункту 14 постанови КМУ від 20.05.2009 № 487 майданчик призначений для проведення практичної підготовки осіб. Така підготовка відбувається на транспортному засобі закладу. Паркувальні місця для транспортних засобів осіб з інвалідністю не належать до елементів майданчика та розташовуються поза ним. |
17. |
Покриття майданчика повинно враховувати для якої категорії транспортних засобів обладнується цей майданчик. Для чого, наприклад необхідне цементобетонне покриття, якщо планується навчання категорії А1, А. Враховуючи експлуатаційні можливості достатньо обладнання так званого «чорного шосе» – щебеневе чи гравійне удосконалене покриття оброблене рідкими органічними вяжущими матеріалами, облаштований дорожніми знаками, дорожньою розміткою, огородженням (за необхідності забезпечення безпеки руху). Правилами дорожнього руху не передбачено ніяких обмежень до матеріалу дорожнього покриття, по якому водії можуть здійснювати рух. Звертаємо увагу, що Правила дорожнього руху не містять обмежень щодо покриття майданчика. Таким чином, покриття майданчика може бути гравійовим, щебеневим або ґрунтовим (земляним). Іншими словами, окремі види покриттів майданчика виключають нанесення на нього дорожньої розмітки. Замість неї автошколи цілком можуть використовувати конуси, шини та інші обмежувачі. Таким чином, вимога щодо наявності дорожньої розмітки на майданчику є незаконною, необґрунтованою та призводитиме до випадків відмови в акредитації через відсутність розмітки там, де її фізично бути не може і не повинно. Пункт 1 розділу III Переліку вимог викласти в наступній редакції: «1. Майданчик повинен бути розміщений на території, земельній ділянці чи поверхні штучної споруди з покриттям (цементобетонне, асфальтобетонне, залізобетонне a6o армобетонне збірне покриття, бруківка, збірне покриття з дрібнорозмірних бетонних плит, щебеневим, шлаковим a6o іншим твердим покриттям, яке дозволяє проводити заняття в любу погоду та пору року.), облаштований дорожніми знаками та комплексом елементів, необхідних для проведення практичної підготовки водіїв та для оцінки ïx навичок i умінь керування транспортними засобами відповідної категорії. Слова «дорожньою розміткою, огородженням» виключити за не потребою та як зайві, адже елементи майданчику використовуються як окремі навчальні точки, а не як траса для безперервного pyxy. |
ГО «Українська асоціація автошкіл»
ГО «Разом проти корупції»
ГО «ТСО України»
|
Враховано редакційно, шляхом викладення абзацу першого пункту 1 розділу ІІІ Переліку вимог в такій редакції: «1. Майданчик повинен бути розміщений на території, земельній ділянці чи поверхні штучної споруди з покриттям (цементобетонне, асфальтобетонне, залізобетонне або армобетонне збірне покриття, бруківка, збірне покриття з дрібнорозмірних бетонних плит, із щебеню та/або гравію, оброблених органічними і в'язкими матеріалами), облаштований дорожніми знаками, дорожньою розміткою, огородженням та комплексом елементів, необхідних для проведення практичної підготовки водіїв та для оцінки їх навичок і умінь керування транспортними засобами відповідної категорії.». Коментар: Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (далі – Правила № 1306) встановлюють єдиний порядок дорожнього руху на всій території України та не визначають вимог щодо покриття майданчиків для навчання з початкового керування (далі – майданчик). Термін «удосконалене покриття» застосовується у підпунктах г, д пункту 7.7 Правил № 1306: «7.7. Особам, що керують гужовим транспортом, і погоничам тварин забороняється: … г) вести тварин по дорогах з удосконаленим покриттям, якщо поруч є інші дороги; д) переганяти тварин через залізничні колії і дороги з удосконаленим покриттям поза спеціально відведеними місцями.» Крім цього, на майданчику одночасно можуть проходити практичну підготовку декілька осіб за різними категоріями транспортних засобів, а тому розмежування руху транспортних засобів дорожньою розміткою на майданчику є необхідністю, яка серед іншого надає їм перше уявлення про умови дорожнього руху.
|
18. |
Вимога щодо розміщення дорожніх знаків у відповідності з ПДР неможлива до виконання в умовах майданчика! Як приклад, ПДР: п. 1.40 Попереджувальні знаки, крім знаків 1.4.1, 1.4.2, 1.4.3, 1.29, 1.30, 1.31.1, 1.31.2, 1.31.3, 1.31.4, 1.31.5, 1.31.6, установлюються поза населеними пунктами на відстані 150-300 м, у населених пунктах на відстані 50-100 м до початку небезпечної ділянки. Крім того, який сенс вимагати для майданчика дорожні знаки, ідентичні до тих, які використовуються на дорогах відповідно до ПДР? Якщо вони будуть трішки більшими чи меншими, але візуально такими ж, як вказано в ПДР, це погіршить якість підготовки? Ні. Справжні дорожні знаки кандидати у водії побачать вживу на наступних заняттях, в умовах дорожньої обстановки. І вже бачать їх кожен день. |
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано редакційно, шляхом викладення абзацу першого пункту 1 розділу ІІІ Переліку вимог в такій редакції: «2. Форма, колір дорожніх знаків та дорожньої розмітки майданчика повинні відповідати положенням Правил.» |
19. |
На відміну від складання практичного іспиту в СЦ МВС де слухачі «соваються по майданчику», навчання в закладі на майданчику здійснюється згідно графіку відпрацювання вправ для даного майданчика та робочого плану- послідовно відпрацьовують вправи на його елементах, з визначеним порядком зміни навчальних місць. Також незрозуміло чим (ким) визначена послідовність і взагалі при чому безперервність. |
ГО «Українська асоціація автошкіл»
ГО «Разом проти корупції»
ГО «ТСО України»
|
Враховано редакційно, шляхом виключення слів «послідовного та безперервного» з пункту 4 розділу ІІІ Переліку вимог.
|
20. |
Вимогу щодо облаштування майданчика облаштовується конусами, позначеними смугами червоного та білого кольорів, які використовуються для позначення місць початку, закінчення та меж вправ на майданчиках для дво- та триколісних транспортних засобів можна використовувати наприклад і для категорії В транспортних засобів. |
ГО «Українська асоціація автошкіл»
ГО «Разом проти корупції»
ГО «ТСО України»
|
Враховано редакційно, шляхом викладення підпункту 2 пункту 6 розділу ІІІ Переліку вимог в такій редакції: «6. Майданчик облаштовується: 2) конусами, позначеними смугами червоного та білого кольорів, які використовуються для позначення місць початку, закінчення та меж вправ на майданчику;». |
21. |
Практично всі обов’язкові або нав’язуванні ринку як обов’язкові елементи для навчання з початкового керування транспортними засобами та для оцінки навичок і умінь керування транспортними засобами цілком можуть бути замінені за допомогою конусів або інших обмежувачів, які достатньою мірою імітують відповідні аспекти дорожньої обстановки для виконання вправ, без шкоди для якості та безпеки підготовки водіїв, а також без необхідності зведення дороговартісних конструкцій та виділення під це значних площ. |
ГО «Разом проти корупції» |
Не враховано. Коментар: обов’язковість елементів необхідних для проведення практичної підготовки водіїв відповідних категорій транспортних засобів установлена практичним модулем типової тематичної програмами Типової програми, у темі «Керування транспортним засобом на майданчику», якою серед іншого передбачено: «Зупинка. Рух заднім ходом по прямій або з поворотом праворуч або ліворуч з дотриманням правильної смуги руху. Рух по «колійній дошці» переднім і заднім ходом. Рух по «вісімці», «змійкою», переднім ходом. В’їзд до «габаритного дворика» прямо і з поворотом, маневрування та виїзд з нього. Зупинка під час руху переднім і заднім ходом біля умовного тротуару, між двома транспортними засобами, розташованими на стоянці, узбіччі, перед стоп-лінією, біля визначеного орієнтира, дорожнього знака. Рух прямо, по «вісімці», маневрування в умовах обмеженого проїзду, повороти, розвороти, зупинка у визначеному місці. Об’їзд, обгін, зустрічний роз’їзд.» |
22. |
Майданчик для навчання практичного керування в закладі передбачений не для перегонів, а для відпрацювання вправ з метою отримання первинних навичок в користуванні органами керування. |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Враховано частково, шляхом викладення пункту 11 розділу ІІІ Переліку вимог в такій редакції: «11. Написи «СТАРТ» і «ФІНІШ» за бажанням закладу наносяться на проїзну частину майданчика на відстані 1 м до відповідної лінії. Висота літер – 0,6 м.». Коментар: Типова програма передбачає рух по обов’язковим елементам майданчику («габаритний дворик», «вісімці», «змійкою» тощо) та, зокрема зупинку під час руху, перед стоп-лінією. Початок виконання, зупинка, фіксації та завершення відповідного комплексу вправ мають бути позначені, з метою уявлення особи про набуті нею навички і уміння виконувати відповідні вправи та їх оцінки спеціалістом закладу. Крім того, відповідні лінії імітують уявлення особи про контрольні лінії або дорожню розмітку, передбачені Правилами № 1306. |
23. |
Вимога визначена в абзаці першому пункту 12 розділу ІІІ Переліку вимог є недоцільною насамперед для автобусів і вантажних автомобілів категорії С. Залізобетонні блоки 0,5 х 0,4м – навіщо? Не можна погодитись щодо обов'язкової вимоги товщини стіни. І в чому сенс цих «бетонних укріплень»? Їх цілком можна замінити відбійниками чи іншими дорожніми огородженнями. Немає жодної об’єктивної потреби зарегульовувати ці параметри. Відповідно до пункту 24.4 Правил дорожнього руху, початкове навчання водінню транспортного засобу повинно проводитися на закритих майданчиках, автодромах або у місцях, де відсутні інші учасники дорожнього руху. Уточнення «за наявності відповідного руху транспортних засобів та пішоходів» необхідне для виключення випадків вимагання від автошкіл встановлювати огорожу на майданчиках в «чистому полі» (на віддалених територіях, де немає сторонніх). |
ГО «Українська асоціація автошкіл»
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано редакційно, шляхом викладення абзацу першого пункту 12 розділу ІІІ Переліку вимог в такій редакції: «12. З кожного боку на відстані не менше 0,3 м від краю проїзної частини майданчика, де розміщуються учасники дорожнього руху зона елемента майданчика «зупинка і початок руху на підйомі» огороджується захисною стіною (бар’єром) або дорожніми огородженнями.» |
24. |
З пункту 1 розділу ІV Переліку вимог прибрати слова «перепідготовки, підвищення кваліфікації» так як для перепідготовки i підвищення кваліфікації не потрібно переобладнувати транспортний засіб та встановлювати додаткові органи управління). |
ГО «ТСО України»
|
Не враховано. Коментар: пропозиція не узгоджується з пунктом 24.8 Правил № 1306, відповідно до якого транспортні засоби (за винятком автобусів), які використовуються для навчання, також повинні бути обладнані додатковими педалями зчеплення (у разі коли конструкція транспортного засобу передбачає педаль зчеплення), акселератора (у разі коли конструкція транспортного засобу допускає можливість обладнання такою педаллю) і гальмування, дзеркалом або дзеркалами заднього виду для спеціаліста з підготовки водіїв. Також, в цілях безпеки дорожнього руху усіх його учасників проведення, зокрема перепідготовки, підвищення кваліфікації водіїв має здійснюватися на переобладнаних в учбові транспортні засоби, у разі необхідності втручання спеціалістом закладу в органи керування такими транспортними засобами, з метою запобігання вчиненню особою порушень Правил дорожнього руху або створення аварійно-небезпечної ситуації та/або дорожньо-транспортної пригоди |
25. |
Зазначений розпізнавальний знак відповідно до п. 24.8 ПДР розділу 24 та п. 30.3.к розділу 30 ПДР має назву «Учбовий транспортний засіб». В підпункті 4 пункту 1 розділу ІV Переліку вимог зазначено «Навчальний транспортний засіб». |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Враховано редакційно, шляхом викладення підпункту 4 пункту 1 розділу ІV Переліку вимог в такій редакції: «1. … 4) обладнані відповідно до вимог пункту 24.8 розділу 24 Правил;».
|
26. |
А як бути якщо транспортний засіб категорії С1, С обладнано для перевозки людей. Тому у пункті 2 розділу ІV Переліку вимог треба вказати що зазначена норма стосується лише автомобілів для перевезення вантажів. Крім того необхідно додатково вказати щодо вантажів для категорії С1Е, СЕ. |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Враховано редакційно, шляхом викладення пункту 2 розділу ІV Переліку вимог в такій редакції: «2. Транспортні засоби, призначені для підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів категорій С, С1, С1Е, СЕ повинні бути постійно завантажені стаціонарним баластом не менше ніж на 2/3 вантажопідйомності.» |
27. |
Абзац четвертий пункту 3 розділу IV Переліку вимог визначає, що транспортні засоби, з використанням яких проводиться підготовка, перепідготовки, підвищення кваліфікації водіїв із числа осіб з інвалідністю, у тому числі транспортних засобів з ручним керуванням, повинні відповідати додатковим конструкційним вимогам з безпеки дорожнього руху. У пункті 5 зазначеного розділу перелічуються вимоги до органів керування транспортними засобами з ручним керуванням, призначених для підготовки, у тому числі практичної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації водіїв із числа осіб з інвалідністю або маломобільних груп населення. Проте, в зазначеному пункті 5 не вказано, що то додаткові вимоги, тому незрозуміло, чи є вони додатковими, як про них вказано в пункті 3. Абзац четвертий пункту 3 розділу IV Переліку вимог встановлює, що у разі підготовки водіїв транспортних засобів із числа осіб з інвалідністю, що не передбачає використання транспортного засобу з ручним керуванням, навчання проводиться на спеціально обладнаному (пристосованому) транспортному засобі до потреб таких осіб. Проте, в Переліку вимог ніде не вказано, що таке спеціально обладнаний (пристосований) транспортний засіб до потреб згаданих осіб |
ГС «ВГО «Національна асамблея людей з інвалідністю України» |
Не враховано. Коментар: ручне керування транспортного засобу – це фактично обладнання в підлогу транспортного засобу пристрою, який дозволяє управляти педалями гальма і газу рукою, відповідно до якого досить потягнути важіль на себе для прискорення або гальмування. Спеціально обладнаний (пристосований) транспортний засіб – це фактично транспортний засіб, що універсально обладнаний відповідно до потреб особи з інвалідністю, зокрема шляхом: пристосування педалі газу, шляхом розміщення її ліворуч від педалі гальма, у разі коли права нога особи не функціонує належним чином або взагалі; встановлення багатофункціональної рукоятки, яка дозволяє водієві в повній мірі контролювати фари, управляти індикаторами повороту, щітками склоочисника і клаксоном; пристосування сидіння водія з подовженим регулюванням сидіння, яке можна відсунути далі вперед або назад порівняно зі звичайним регулюванням, що полегшує посадку та висадку. До універсального обладнання транспортного засобу не можливо визначити єдині вимоги (параметри), оскільки вони залежать від потреб осіб з інвалідністю, моделі (категорії) транспортного засобу тощо та виконуються в індивідуальному порядку відповідно до документу про погодження переобладнання транспортних засобів, який за постановою КМУ від 21.07.2010 № 607, що видається спеціально уповноваженими організаціями: ДП «ДержавтотрансНДІпроект» або ГСЦ МВС. За вказаною постановою КМУ переобладнання транспортного засобу проводиться суб’єктом господарювання, який має нормативно-технічну документацію на відповідний вид переобладнання і свідоцтво про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху (у разі переобладнання п’яти і більше транспортних засобів протягом року), або власником такого засобу в індивідуальному порядку. |
28. |
Відповідно до підпункту 6 пункту 4 розділу IV Переліку вимог пластикові накладки заборонені? |
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано редакційно, шляхом викладення підпункту 6 пункту 4 розділу ІV Переліку вимог в такій редакції: «4. … 6) дублюючі педалі транспортного засобу повинні мати накладки;». |
29. |
Неузгодженість підпунктів 8 та 13 пункту 4 розділу IV Переліку вимог, в частині роботи дублюючих педалей транспортного засобу, а саме збільшення зусилля на основні педалі. |
ГО «Разом проти корупції» |
Враховано редакційно, шляхом викладення підпункту 13 пункту 4 розділу IV Переліку вимог в такій редакції: «4. … 13) робота дублюючих педалей транспортного засобу не повинна: перешкоджати належній роботі основних органів керування, допускати заїдання або утримання основних педалей та одночасну дію на педалі гальм та акселератора.» |
30. |
Пункт 1 розділу V Переліку вимог викласти в такій редакції: «1. Спеціалісти, які здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв, повинні мати: 1) для здійснення навчання з основ законодавства у сфері безпеки дорожнього руху, етики (психологічних основ) водія транспортного засобу, будови і технічного обслуговування транспортного засобу, основ керування транспортним засобом і вимог до безпеки дорожнього руху – відповідну повну вищу освіту та професійно - педагогічну підготовку (підвищення кваліфікації), посвідчення водія на право керування транспортними засобами; 2) для здійснення навчання з надання домедичної допомоги – профільну медичну освіту; 3) для здійснення навчання з практичного керування транспортними засобами – робітничу кваліфікацію «Інструктор з індивідуального навчання водінню» (Код класифікатора професії 5149) «Інструктор з індивідуального навчання водінню» a6o майстер виробничого навчання водінню (код Класифікатора професій 3340), a6o свідоцтво про присвоєння робітничої кваліфікації «Водій автотранспортних засобів» відповідної категорії (код Класифікатора професій 8322) та посвідчення водія: категорій А1, А, В1, В, С1, С (однією або кількох з них) – посвідчення водія категорії А1, А, В1, В, С1, С або кількох з них відповідно та навички керування транспортними засобами відповідної категорії (однією або кількох з них) більше трьох років протягом останнього часу; категорій BE, C1E, CE, D1E, DE (однією або кількох з них) – посвідчення водія категорії B, C1, C, D1, D або кількох з них відповідно та навички керування транспортними засобами відповідної категорії (однією або кількох з них) більше трьох років протягом останнього часу; категорії D1 – посвідчення водія категорії B, C1, C, D1 або кількох з них відповідно та навички керування транспортними засобами відповідної категорії (однією або кількох з них) більше трьох років протягом останнього часу; категорії D – посвідчення водія категорії B, C1, C, D1, D або кількох з них відповідно та навички керування транспортними засобами відповідної категорії (однією або кількох з них) більше трьох років протягом останнього часу». |
ГО «ТСО України» |
Не враховано. Коментар: процедура державної акредитації закладів незалежно від форми власності та їх філій (інших відокремлених підрозділів), що проводитимуть підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів встановлена Порядком державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженим постановою КМУ від 20.05.2009 № 490 (далі – Порядок). Відповідно до пункту 19 Порядку для атестації особа подає до РСЦ МВС, зокрема засвідчені в установленому порядку копії документів про освіту. Проте Порядок не містить вимог щодо професйно-педагогічної підготовки та щодо наявності робітничої кваліфікації «Інструктор з індивідуального навчання водінню» (Код класифікатора професії 5149) «Інструктор з індивідуального навчання водінню» a6o майстер виробничого навчання водінню (код Класифікатора професій 3340), a6o свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації «Водій автотранспортних засобів» відповідної категорії (код Класифікатора професій 8322), а також документів, що підтверджують таку кваліфікацію і освіту. Порядок має вищу юридичну силу щодо підзаконних нормативно-правових актів у сферах акредитації закладів та атестації їх спеціалістів, які за своїм змістом не повинні суперечити йому. Підпорядкованість актів закріплена у положеннях Конституції України. Отже, визначення у Переліку вимог проєкту наказу вимог щодо освіти (кваліфікації) і підготовки кандидатів у спеціалісти закладів має передувати внесення відповідних змін до Порядку, а також встановлення відповідного строку, відповідно до якого спеціалісти, які вже працюють в закладах мають пройти таке навчання і підготовку та підтвердити проходження підготовки та здобуття професії (кваліфікації) відповідними документами. Відповідно до Держаного стандарту професійно-технічної освіти ДСПТО 5149.01.00.66.22-2013 на навчання по професії Інструктор з індивідуального навчання водінню зараховуються особи, які мають відповідні свідоцтва про присвоєння професії водія і посвідчення водія та стаж роботи за професіями водія автотранспортних засобів або водія мото-транспортних засобів – не менше 3 років. При цьому, вказаним змінам до Порядку має передувати розроблення Держаного стандарту для закладів, визначення установ, організацій тощо, що підтверджуватимуть здобуття спеціалістами закладу відповідної освіти (кваліфікації), і звісно планів їх підготовки тощо. Слід звернути увагу, що МОН надав аналогічні пропозиції до редакції підпунктів 1 – 3 пункту 1 розділу V Переліку вимог, за результатом проведеної узгоджувальної наради було вирішено їх не враховувати, у зв’язку із зняттям цих пропозицій представниками МОН. |
31. |
Потрібно чітко визначити поняття та порядок підтвердження «навички керування». |
ГО «ТСО України» |
Враховано редакційно, за погодженням МОН, шляхом визначення, що навички керування транспортними засобами підтверджується відповідним посвідченням водія. |
32. |
Вимога у пункті 3 розділу V Переліку вимог не стосується медичних працівників (спеціалістів з надання домедичної допомоги). |
ГО «Українська асоціація автошкіл» |
Враховано редакційно, шляхом викладення пункту 3 розділу V Переліку вимог в такій редакції: «3. Спеціалісти для здійснення навчання, передбаченого підпунктами 1, 3 пункту 1 цього розділу, повинні знати Правила, законодавство України у сфері допуску громадян до керування транспортними засобами, підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв, організації перевезень пасажирів і вантажів.» |
33. |
Пункт 1 розділу V Переліку вимог викласти в такій редакції: «3. Спеціалісти, які здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації водіїв, повинні знати законодавство з питань організації перевезень пасажирів i вантажів, а також повинні бути офіційно працевлаштовані (на повну a6o не повну ставку, a6o за сумісництвом a6o за почасовим навантаженням) в закладі, в якому вони будуть проводити підготовку майбутніх водіїв. (Це дозволить об’єктивно визначати можливості одночасного обсяг підготовки водіїв в навчальному закладі в конкретний проміжок часу та значно підвищить сплату податків в державний бюджет України).» |
ГО «ТСО України» |
Не враховано. Коментар: пропозиція не стосується предмету правового регулювання проєкту наказу МВС. Водночас ключовим та базовим актом законодавства у сфері праці та соціально-трудових відносин є Кодекс законів про працю України. Відносини, що виникають, зокрема у сфері справляння податків і зборів, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні регулює Податковий кодекс України. |
За результатами електронних консультацій із громадськістю щодо проєкту наказу було прийняте рішення про часткове врахування зауважень та пропозицій, надісланих представниками громадськості та оприлюднити його доопрацьовану редакцію на офіційному вебпорталі МВС.
Перший заступник начальника Головного сервісного центру МВС України |
Олександр КАРАБИЦЬ |