Інтерв’ю Арсена Авакова інформагентству «Інтерфакс Україна»

clock
20.02.2017 08:44

Аваков: Блокада перетворилася в суперпіар для окремих політичних кар'єр

Ексклюзивне интерв'ю міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова інформаційному агентству «Інтерфакс-Україна»

 

В Києві пройдуть акції, приурочені до Дня пам'яті Героїв Небесної сотні. У СБУ висловили побоювання на предмет можливих провокацій і спроби ззовні використовувати ситуацію для дестабілізації. Яке Ваше бачення з цього приводу?

Давайте розділимо політиканство навколо цих подій і реальну ситуацію.

Зараз - один з найбільш зручних для РФ моментів в плані повномасштабної атаки на Україну: в США нова Адміністрація, у Франції та Німеччині скоро вибори.

Тому версія, що Росія буде інспірувати в Україні заворушення, не є фантастикою. Але є у нас політики, які беруть її на щит і з приводу всього, що їм не подобається, кричать "це російський слід", - нехай це буде на їх совісті, адже реальну загрозу це не скасовує.

Ми володіємо фактами, що і Курченко, і ряд інших товаришів фінансують протестні акції в Києві. В інтернеті багато банерів із закликами 20 лютого повалити владу. Фахівці з кібербезпеки з СБУ і МВС відстежили першоджерела цих банерів - вони знаходяться в Російській Федерації.

Зрозуміло, що з дестабілізованою зсередини країною легко воювати, легко добиватися своїх цілей.

З іншого боку, у нас є досить великий досвід боротьби з терористичними погрозами. Сподіваюся, що ми добре підготувалися, щоб не допустити будь-яких провокацій і терактів.

Разом з тим, постараємося по всіх маршрутах і місцях проведення масових акцій, які починаються з сьогоднішнього дня (18 лютого), провести перевірки на наявність вибухівки і зброї.

Робота проводиться досить масштабна. Наприклад, в п'ятницю в Києві поліція виявила склад зброї, все вилучено.

Також з метою безпеки будуть застосовуватися вже звичні для киян рамки металошукачів. Прошу до цього ставитися з розумінням, так як це необхідність.

– З організаторами заходів поліція контактує?

З більшістю організаторів акцій 18-22 лютого ми намагаємося бути в діалозі. Організації, що збирають масові акції, повинні думати про те, щоб і самим забезпечувати безпеку людей, які прийдуть на заходи, а не тільки покладатися на державну систему контролю безпеки. Навіть якщо це сили, що йдуть під гаслами проти влади.

Тобто, вони подають заявки, київська поліція запрошує їх для бесіди, щоб зрозуміти, як найкращим чином забезпечити безпеку. І такий прямий діалог є з усіма організаторами акцій, навіть з тими, з ким нам не дуже приємно розмовляти, - цей формат важливий для профілактики інцидентів.

Я впевнений, що більшість з тих, хто подає заявки і веде політичну діяльність шляхом масових акцій, не має наміру завдати шкоди людям, які прийшли на їхню акцію.

Але ж вони розуміють, що їх можуть використовувати?

Так, і від цього варто застерегтися.

В цілому, я не думаю, що нас чекають якісь гіперпотрясіння у зв'язку з масовими акціями, присвяченими річниці Майдану.

Найважливіше - не допустити провокацій. Якщо ми не допустимо провокацій, якщо нам не підкинуть якусь "тему", то, впевнений, що все буде нормально.

В Харкові була перестрілка між людьми у формі зі зброєю, є поранений. Що сталося, хто ці люди?

У нас в країні стало трендом привласнювати собі право сили. Якщо ти надів камуфляжну форму, то ти вже «крутий перець». Але камуфляжна форма не дає підстав для крутизни! Більшість з тих, хто надягає цю форму, на фронті жодного дня не були. Вони створюють групу, громадську організацію або ніде не зареєстрований батальйон і говорять "ми маємо право!".

Ось така щойно зареєстрована організація, в якій є ветерани "Донбасу", існує і в Харкові. Що сталося? Зіткнення з декількома людьми з організації, афілійованої з цивільним корпусом "Азов", в результаті якого один учасник в іншого вистрілив дробом в живіт. Сподіваюся, що людина не знаходиться в критичному стані.

Поліція переслідувала групу в камуфляжі, яка бігала між будинками по Олексіївці і лякала людей - спальному району в Харкові.

Ця група забігла на територію дитячого садка, де і була локалізована. Кинули зброю в кімнаті поруч з іграшками, вистрибнули у вікно і були затримані: 9 осіб з автоматами, гладкостволами.

Це ненормально, навіть якщо ти герой війни, бігати по житловому кварталу Харкова зі зброєю і розповідати, що ти самий "крутий перець", крутіше, ніж інші хлопці в камуфляжі!

Тільки держава має монополію на насильство, делегована владою. Нічого іншого бути не повинно! Якщо поліцейський, нацгвардієець або військовий діє якось не так, ми знаємо, як з ним розбиратися - він несе відповідальність за зброю, яке тримає в руках, у нього є державні функції. І ніхто інший ці функції привласнювати собі не може... Якщо хтось виходить на вулицю і каже "Я нікому не вірю, я головний, я вершу правосуддя", то він порушник. Чи не тому, що він говорить "знести владу", а тому що він порушує фундаментальні засади і правила життя цивілізованого суспільства.

Не думаю, що хтось нормально сприйме ситуацію, при якій треба виходити на вулицю і дивитися, яка банда нині править і яке угрупування вирішило, що вони вище поліцейських сил.

Ми не будемо терпіти на вулицях жодного альтернативного підрозділу, який буде привласнювати собі право регулювати порядок за допомогою зброї, саморобні шеврони і хлопців в камуфляжі. Особливо, якщо їм добре платять сумнівні особистості.

Повертаючись до подій в Харкові. Люди з громадської організації в камуфляжі, які вчинили стрілянину, за попередньою інформацією, мають відношення до сумнозвісного депутата Мураєва. Слідство це перевіряє.

А я не хочу, щоб Мураєв, або ще хтось наймали таких людей, це ненормально!

Чи була інформація, що конфлікт стався на ґрунті подій навколо блокади на Донбасі?

Зараз все, що завгодно пов'язують з блокадою.

І, власне, питання, що стосується блокади. Ваше ставлення до подій як політика і як міністра? Силовий варіант розвитку подій можливий?

У нас блокада перетворилася в суперпіар для окремих політичних кар'єр.

З приводу силового варіанту. Давайте прийдемо до тями і зрозуміємо, що у нас в країні не функціонують внутрішні війська Януковича і міліція Захарченка. У мене із свідомістю все в порядку. Я розумію, проти кого можна і потрібно застосовувати силу, а проти кого - переконання доти, поки протестувальники не переходять допустиму законом межу. Ось вам відповідь на спекуляції, що "оточили і будуть стріляти в чесних патріотів".

Я дуже серйозно поділяю суть проблеми і піар на цій проблемі.

По суті у нас економіка була торпедована в 2014 році, коли 30% потужностей виявилися на окупованій території. Потім пішли зрушення, зміни кордонів окупованих територій. Ситуація постійно балансувала, не вистачало енергії, вугілля.

До кінця року ситуація вирівнялася на певних правилах. Україна змогла повністю відмовитися від газової залежності, змінилися потоки вугілля і імпортно-експортні потоки, змінилися правила - на яких умовах ми можемо приймати філософію промисловості окупованих територій - тільки якщо вона працює на економіку України, зареєстрована в Україні, платить податки в бюджет нашої країни.

Приблизно 70% потоку вантажів через окуповану територію - це потоки, які так чи інакше забезпечуються компаніями ДТЕК Ахметова.

Я не міністр енергетики, фінансів, економіки або промисловості, але так як я член уряду - я дуже уважно вивчив ситуацію.

Так ось, всі підприємства ДТЕК зареєстровані в Україні: як ті, які знаходяться на нашій території, так і ті, які знаходяться на тій стороні. Гроші, які між ними циркулюють - гривня. Вугілля поставляється з шахт, що належать або афілійованих ДТЕК, я це перевіряв, аж до того, що запрошував до себе на бесіду директора ДТЕК і поцікавився: "а як ви платите шахтарям - готівку возите через кордон"? На що він відповів, що у всіх шахтарів є картки, які обслуговуються в українському банку. Тобто, гроші не виходять за межі України. Ви знаєте, що в ДНР не діють ніяка платіжна система, - робітники, які отримують зарплату на ці картки, або виїжджають на нашу територію, отримують гроші в банкоматах або, о, жах, виїжджають в Ростовську область і там знімають з банкомату, це не карається.

Сума податків, які заплатив цей комплекс підприємств до державного бюджету в минулому році - 36,1 млрд. грн., це близько двадцяти відсотків дохідної частини держбюджету. Решта компонента - це ІСД. Я не так глибоко вникав в процеси, що відбуваються там, але вважаю, що вони приблизно такі ж.

І є ще державні підприємства, які постачають вугілля на наші шахти - такі, як "Центренерго". У цьому сегменті, швидше за все, і виникають у суспільства питання.

Тут якраз є предмет для контролю. І цей контроль повинен здійснюватися НКРЕ - незалежним державним регулятором, фіскальною службою.

Припустимо, що блокада - дійсно ефективний засіб, і воно допоможе нам у чомусь: звільнить Донбас, позитивно вплине на нашу економіку, або ж забезпечить комусь піар.

Тепер давайте по пунктах. Звільнити Донбас.

Я читаю заяви Волинської облради, що вони підтримують блокаду, читаю таку ж заяву Львівської міськради. І я знаю, готові зробити подібні заяви, але зі знаком мінус, облрада Запоріжжя, Маріупольській міськрада. Районні ради Донецької області вже почали робити заяви, що вони категорично проти блокади... Це що за процес такий? Ми знову повертаємося в 2014 рік, коли країна знову ділиться навпіл?! Кому це допомагає? Якомусь его, якоїсь політичної позиції?! Хтось говорить про те, що це відволікає від "сміттєвого" скандалу у Львові із "Самопоміччю", і тому львівські депутати піднімають нову тему. Хтось каже, що це новий політичний проект пари-трійки депутатів. Багато чого можна говорити…

Але я себе питаю: ми що, знову хочемо повернутися в ситуацію поділу України по областям?

Порядку 125 тисяч шахтарів і робітників задіяні у видобутку вугілля на окупованих територіях. На нашій території робітників, задіяних в цій сфері - близько 300 тисяч. Додайте сюди їх сім'ї і додайте всі великі міста - Маріуполь, Запоріжжя, Кривий Ріг, Дніпро і населені пункти по ту сторону лінії.

І що, залишити всіх цих людей без роботи - це звільнити Донбас ?!

Два тижні тому ми всі були суперпатріотами Авдіївки, мої поліцейські разом з ремонтниками під обстрілами виходили лагодити електро- і теплосистеми, щоб люди не замерзли, тому що це наша територія. А тепер, через вісім-дев'ять днів цієї так званої блокади ми повинні погасити печі Авдіївського Коксохіму з усіма відповідними наслідками?!

А через тиждень після того, як Коксохім згасне, зупиниться Маріупольський меткомбінат і вся металургійна ланцюжок ляже.

Це героїчно і правильно?

Так, про 36 мільярдах гривень податків, які платять ці підприємства і люди в дохід бюджету України не забули? А не забули, що крім усього іншого, це ще й два мільярди доларів валютної виручки за металопрокат? Якщо ми виводимо цей обсяг коштів з обороту, як це вплине на курс? Якою буде курс? Ніхто не знає!

Поїхали далі. Що робити з людьми, які залишаться без засобів до існування?

На тлі цього зауважу, що за цей квартал ми маємо феноменальний за останні п'ять років промислове зростання - 4,7%. За рахунок чого? Значною мірою за рахунок торговельної кон'юнктури на метал і на зерно.

А якщо ми перейдемо з ціни 1 тис 730 грн. за тонну вугілля на ціну схеми "Роттердам +" за участю африканського вугілля, австралійським або китайського, то цифра буде 3 тис 100 грн.

І навіть якщо калорійність африканського вугілля вище калорійності наших вугілля, то все одно, ми прийдемо до ситуації, коли тариф на електроенергію підніметься на 25-30%.

А якщо тариф піднімається, то, я питаю, чи будемо ми конкурентноздатні в продажу металу за кордон? У нас триватиме ситуація з промисловим зростанням 4,7% або буде 0,2%?

А нічого взагалі, що ми закриваємо вугілля зі своєю окупованій території від наших українських громадян, в той час як від РФ продовжуємо спокійно отримувати 10 млн. тонн вугілля на рік? Про це ніхто не пам'ятає? А нічого, що ми купуємо у Словенії з реекспорту газ насправді російський? І з перетіканнями електроенергії - така ж ситуація.

Я не фахівець в цьому, міністр енергетики повинен говорити про це докладно, предметно!

Але не можна виривати ситуацію з контексту і спекулювати на цій темі в нашому постреволюційному військовому травмованому суспільстві! Так, ще додайте до цього невдоволення владою в суспільстві...

Процеси фрустрації в суспільстві очевидні. Фрустрація на тлі чого? Завищені обіцянки, завищені очікування, три роки війни! Це породжує агресію, що б ти не робив. Ти робиш серйозну структурну реформу, яка дасть віддачу через три роки, через п'ять або через десять років - ніхто не хоче чекати. Ти помри сьогодні, ми тебе сьогодні розіпнемо на всякий випадок, а якщо через 10 років буде позитивний результат, то ми тебе реабілітуємо. Свідомість людей напружена - люди важко живуть, плюс війна...

Велика Вітчизняна війна йшла три роки і дев'ять місяців. Ця війна йде три роки. Зіставте свідомість - втома надто велика!

Ми всі від цього втомилися, так як перебуваємо під пресингом. Триста тисяч чоловік були на фронті. Вони повернулися в суспільство, але у них у всіх свідомість знаходиться в стані певного зміни після війни.

Дві третини людей, які повернулися, наприклад, з в'єтнамської війни в США, потрапляли в поле зору поліції щодо правопорушень по агресивним статей. Але ж США працювали зі своїми солдатами дуже серйозно, реабілітували їх. І у них менше людей брало участь в бойових діях.

І ті, хто зараз грають на втомі і розчаруванні людей, чинять нечесно по відношенню до країни в цілому. Хто може прийти до влади на гаслах "весь світ дощенту ми зруйнуємо"? Що в підсумку відбудеться, як буде вирішена ситуація?

Це я накидав вам тези обуреного ліберала. А тепер повернуся до холодного розуму.

Що робити в цій ситуації? Моє глибоке переконання, і ми говорили про це послідовно: розуміючи необхідність балансування економіки, в тому числі, критичними заходами, ми повинні виробити стратегічну лінію в енергетиці. Вона дуже проста: повинні бути не тільки вугілля марки антрациту, ми повинні працювати з вугіллям марки Г, який теж видобувається в Україні, але не тільки на Донбасі. А для цього повинна бути реалізована програма переоснащення енергоблоків, яка вимагає певного часу - від трьох до п'яти років. Таку програму почав розробляти ще уряд Арсенія Яценюка.

Крім того, що це повинен бути правильний і досить сучасний проект модернізації, це ще й досить пристойні гроші - на кожен енергоблок потрібно від 20 до 80 млн. доларів. Де ці гроші взяти? На цю тему була розмова у президента і в уряді. Зокрема, у минулому році була домовленість з використання наданого китайського кредиту на модернізацію диверсифікації, а також в минулому році був договір уряду Гройсмана на використання частини кредитної лінії, наданої Польщею. Цей процес запущений. В деякому відчутному майбутньому, через три-п'ять років, ми можемо сказати, що ми не так вже сильно залежимо від марки вугілля антрацитної групи. А коли буде все добре, коли окупована територія буде нам доступна - ми будемо використовувати і їх вугілля, але також будемо використовувати і інші види палива, щоб бачити, що є більш економним.

Але поки ми не можемо дозволити собі враз відмовитись від донбаського вугілля. Тим більше в розпал зими. Це перший момент.

Другий момент. У нас реальна проблема на кордоні з контрабандою, тому що межа уздовж лінії зіткнення – це  не облаштований традиційно кордон, а мілітаризована ліня, отже, з особливим статусом і системою пропуску. Через неї, на жаль, проходить контрабанда. З цим ми боремось.

А є і неконтрабандний потік, який не обмежується формальними законами. Цілком легально можна перевозити спирт, сигарети, різного виду продукти, алкоголь, нові авто, запчастини... І це неправильно!

Цю свою позицію я ще раз повторю на засіданні уряду. Вважаю, що потрібно ввести обмеження, які будуть чіткого окреслювати товарообіг так званого "критичного імпорту". Хоча який це імпорт? Це наша територія! Це критичний перелік товарів для обміну з окупованою територією.

Так ось, це має  бути лише вугілля, продукція, необхідна для металургійного комплексу і нічого більше! А в зворотну сторону ми можемо собі дозволити направляти запчастини для обладнання шахт, відповідні реагенти і запчастини шахтного устаткування для забезпечення роботи.

Це проста формула, яка, звичайно ж, завдасть удару по якимось бізнесменам, з системним інтересам, але, на мій погляд, це буде правильно. Вважаю, що це треба зробити найближчим часом.

У відповідності зі своєю компетенцією, СБУ розробляє перелік товарів і внесе свою пропозицію на розгляд Кабінету міністрів. Моя думка, яку я вам озвучив, радикальніша. Думаю, що формально питання обміну з цими територіями буде врегульовано. Як свого часу це питання було врегульоване з Кримом.

Мені дуже важливо, щоб кожен, хто називає себе українським патріотом, уважно зважив те, про що ми зараз поговорили. Тут немає чорно-білої ситуації - абсолютно хорошого або абсолютно поганого, тут повинна бути виважена позиція з урахуванням ситуації, в якій ми зараз знаходимося. Ми не можемо собі зараз дозволити розкіш чорно-білого зору. Ми не достатньо сильні зараз для цього.

І я вже не кажу про публічних втрати і заявах від РФ "подивіться на Україну, вона не контролює свою територію, банди ламають життя сотні тисяч людей".

Ми повинні знаходити баланс, не можна витрачати власні сили на боротьбу всередині: треба міняти себе, але при цьому не руйнуючи.

Скажу ще про такий момент. Цієї інформації не було в ЗМІ, але вона дуже показова. Два дні тому на окупованій території Луганської області, в п'яти кілометрах від нашого кордону, був підірваний залізничний шлях. Так що навіть якщо ми зараз знімемо блокаду і вирішимо возити наше вугілля, то луганську гілку вони вже підірвали...

Повертаючись до блокади. Це хто придумав в мороз починати таку акцію? Це так зручно, тому що потрапляє під річницю Майдану? Вважаю, що це тільки політичні амбіції. І все.

Що може зробити поліція на місці? Яким чином і в якій площині слід вирішувати цю проблему зараз?

Поліція як та невістка, вічно винна... Вона завжди повинна всім займатися. В цьому випадку ми забезпечуємо порядок. Тому що у нас зараз склалася політико-правова ситуація. Політичну складову здійснюю я, правову - офіцери-поліцейські. Тому моє завдання - не допустити провокацій. В цілому ж вважаю, що цей процес треба вирішити виключно в сфері публічної комунікації.

Упевнений, що будуть з'являтися ті, хто спробує загострити ситуацію, будуть провокувати, щоб їх побили.

Ось Аброськін, який підставляв щоку, коли його били. Той, хто знає В'ячеслава Аброськіна, розуміє, яких зусиль йому коштувало сказати "бий по другій". Все тому, що така установка - уникати провокацій.

Але ніякі автомобільні дороги я не дозволю блокувати! Тому що це не гра, не амбіції, це комунікація між нашими позиціями в бойовій зоні.

Повторю: право сили в цій країні належить  уповноваженим державним органам.

Повернемося до роботи МВС і, зокрема, Нацполіціі, у якої вже є новий керівник, і про нього відразу поширилася невтішна інформація особистого характеру...

Так у нас навіть якщо Ісуса Христа призначать, то швидко знайдуть негативну інформацію і викриють! Я прочитав всю гидоту, яка була опублікована. Вважаю некоректним обговорювати особисте життя людини. Це абсолютно не стосується його роботи.

З приводу минулого конкурсу на главу Нацполіціі. Вважаю Сергія Князєва найбільш компетентним з усіх, які проходили, багато в чому тому, що він не був пов'язаний з ілюзіями, прописаними у нас в законах. Це конкурс став історією успіху.

Думаю, що ні у кого з учасників конкурсу немає будь-яких претензій, все розуміють об'єктивність даного процесу. Це відкриває нам, в тому числі, можливості інвестиційного контакту. Наступного тижня я збираю всіх послів G7 для того, щоб представити їм офіційно нового главу поліції.

Говорячи про інвестиційні проекти, я маю на увазі, перш за все, наші міжнародні контакти з реформи. Вчора (17 лютого) у мене була зустріч зі спеціальною місією Євросоюзу, з емісарами, які приїхали перевіряти та контролювати ситуацію напередодні нашого нового контракту. Йшлося про надання Україні 36 мільйонів євро на структурні реформи. Це майже мільярд гривень додаткових коштів.

Нинішній глава поліції професійний, дуже компетентний, він з карного розшуку, де ніколи не було призначень за гроші. Там працюють люди, які зробили себе самі.

У Князєва були непрості випробування: з Київської області він був направлений до Донецьку, і пробув там найважчий час разом з Аброськіна. За плечима у Князєва і Широкино, і Маріуполь, і Мар'їнка, і Іловайськ, і Дебальцеве. Була гостра ситуація в Закарпатті - він зумів її збалансувати. З початку активних "бурштинових воєн" ми перевели його в Рівне, де влітку провели дуже серйозну операцію. Він вміє збалансувати систему і встояти перед спокусою.

Неминуче будуть виникати критичні ситуації, такі, як в Кривому озері, в Княжичах. Тому що, на жаль, це структура, яка багато років існувала за іншими правилами. Треба вміти адекватно реагувати і змінювати систему. Ти повинен, з одного боку, тримати ситуацію під контролем, рівень злочинності, безпеку на вулиці, займатися превенцією, а з іншого боку, ти повинен реформувати. На мій погляд, Князєв зможе забезпечити баланс.

На цей рік є ряд ключових завдань, крім видалення ефекту втоми патрульної поліції. Спочатку всі аплодували і говорили, як добре, але пройшов рік, всі "нафоткали" з поліцейськими, у хлопців-патрульних форма зносилася, люди втомилися захоплюватися - і поліцейські обурені тим, що вчора вони були улюбленцями, а сьогодні вже ні.

Ви знаєте, що в патрульну поліцію прийшли люди з вищою освітою - майже 70%, їм подобається робота, але, врешті-решт, людина повинна розуміти свою перспективу: "Ну, я побігав по вулицях, половив злочинців і що далі?".

Для нас ще один виклик - як вибудовувати мотивацію для офіцерів. Я вважаю, що будь-який офіцер повинен бачити перспективи зростання.

Оптимальний варіант, коли система підготовки буде поповнюватися новими кадрами, компетентними молодими людьми, і при цьому буде баланс за участю професіоналів. Молодь, яка прийшла і отримала неоціненний досвід, почне просуватися по кар'єрних сходах - ось тоді ми будемо вважати, що наша реформа перемогла.

Оскільки вся робота будується на людях, система освіти і підготовки кадрів для Національної поліції є ключовим питанням.

В цьому році ми встановили головні правила і починаємо системну підготовку кадрів. Рівень підготовлених нами фахівців, рівень запропонованих їм зарплат щоб уникнути корупційних ризиків, кар'єрний ріст, - ці критерії визначать успішність проекту.

Як скоро в Україні з'явиться дорожня поліція? І чому так довго не вводиться система автофіксації порушень ПДР? Це не тільки підвищить безпеку на дорогах, а й допоможе наповнити бюджет

Дорожня патрульна поліція обов'язково буде найближчим часом. Ми готуємося. Як тільки завеземо закуплені Mitsubishi, відразу запустимо в дію цей проект.

Що стосується приладів фіксації порушень ПДР. Ви повинні зрозуміти, що це вимагає мільярдних інвестицій.

На заході це питання вирішується так: віддається в аутсорсинг, компанія вкладає мільярди, а потім каже "ОК, 20% ми будемо отримувати від штрафів". Я думаю, що це не дуже нам підходить.

Тому вважаю, що по системі оснащення всіх трас країни фото-відеофіксацією - не міста, а саме трас - ми отримаємо консультацію якогось міжнародного інституту про залучення коштів. Наприклад, я оголошу конкурс за посередництвом світового банку або одного з інвестиційних банків "великої трійки" і ми приймемо рішення. Думаю, що зараз це не найважливіший момент. Хоча б тому, що по нашим експериментам з уже встановленими камерами, кількість порушень настільки нечувано, що я не впевнений, що український громадянин взагалі розуміє, що його чекає.

– Зростання злочинності в країні - дійсність, яка лякає українців. Звичайно, ця ситуація зумовлена цілим рядом чинників, які  не залежать від поліції, але люди апелюють насамперед до правоохоронців

Ми здійснили ряд кроків - і в грудні, січні та лютому з'явилася дуже непогана динаміка щодо скорочення злочинності. Це стосується вуличних злочинів, викрадень автомобілів.

Знаєте, у нас чудові дані після впровадження інтелектуального центру спостереження в Маріуполі. Така система працює в Дубаї, Сінгапурі, Лондоні і у нас, в Маріуполі.

Треба розуміти, що рівень злочинності залежить не тільки від кваліфікації поліцейського, він залежить від загального рівня життя. Ми проводили спеціальні дослідження, як добробут суспільства впливає на рівень злочинності. Пряма залежність! Ми проаналізували військові конфлікти останніх років в різних країнах і бачимо, як в момент бойових дій зростає рівень злочинності.

А потім бачимо вторинні ознаки - як "виповзає" зброя. Все це накладається одне на інше.

Плюс третій ефект - ми реально реформуємо ситуацію і на ходу змінюємо кадровий склад. Це теж не сприяє стабілізації.

Можна, звичайно, сказати, що в усьому винна поліція, реформа провалилася і взагалі "все пропало". А можна тверезо дивитися на речі. Те, що ми робимо, що у нас виходить, дуже серйозно допомагає.

Далі буде тільки краще. Вважаю, що критичну точку ми пройшли.

– До речі про зброю. Уже і в центрі столиці серед білого дня скоюються злочини із застосуванням зброї. Скільки зараз "стволів" на руках українців? Чи є жорсткий контроль обороту?

Легально на руках зараз близько мільйона стволів. Я вважаю, що нелегальна зброя при лінії фронту в 450 км, на жаль, неминуче. І це буде додатковий фактор дестабілізації.

В цьому напрямку працюємо дуже серйозно: встановлюємо повний контроль над усім зброєю, яке є в легальному обороті, прораховуємо ризики по вогнепальній, нібито списаній, зброї, яка приходить з фронту. Плюс міни, гранати, вибухові речовини, - все, що з території бойових дій надходить на мирну територію.

Зброя - це така ж величезна проблема, як і проблема реабілітації людей з травмованою психікою, які повертаються з фронту.

За статистикою, тільки з легальної зброї в Україні в минулому році було вбито 38 осіб. Але, хочу підкреслити, що рівень розкриття вбивств досить високий.

Ще важливий момент, що стосується зброї. Ми, на щастя, відмовилися від послуг російської компанії, яка вела нас базу даних - гільзотека. Ми не могли собі дозволити, щоб Росія продовжувала обслуговувати нас в ситуації, що склалася. Ми зараз разом з іноземцями зробимо нову гільзотека по усій зброї для повного контролю.

– Успішна реформа кримінального блоку? Чи вирішується проблема некомплекту?

Робота кримінального блоку - одна з найважливіших. Ми радикально підняли зарплати, тому отримали хороший ефект. Те ж стосується і слідства.

Але ми зіткнулися з ключовою проблемою: це патрульних легко набрати і порівняно швидко навчити (і то, зараз вже не так просто), а фахівця-розшуківця або слідчого треба готувати багато років.

Що ще плануємо найближчим часом? Робимо так званий силовий патруль "react". Він буде задіяний в тих випадках, коли ситуація, що склалася буде "не по зубам" звичайному патрулю, коли буде потрібна допомога бронегрупи. А в особливо важких ситуаціях, якщо вже і цих сил недостатньо, підключається третій рівень - КОРД. Це профі найвищого класу, які працюють в найважчих ситуаціях.

Це все незабаром буде презентовано і запрацює step by step.

Потім ми впровадимо найсучасніші системи управління нарядами. Сподіваюся, це станеться в найближчі півтора-два роки. Це системи на кшталт тих, які ми обговорювали з нашими японськими партнерами, в тому числі багаторівнева комп'ютерна система "Безпечне місто".

Минулого тижня я був у Німеччині, зустрічався зі своїм німецьким колегою. У наших європейських партнерів немає ніяких питань до виконання технічних моментів реформування, з усіма завданнями ми впоралися. Більш того, по деяких напрямках ми пішли значно далі, ніж багато європейських колеги, зокрема, йдеться про id-паспорти, механізми оповіщення.

– Ви говорили про план відновлення контролю на кордонах, облаштуванні кордонів при деокупації...

Я ставлю завдання нашим прикордонникам: будьте готові забезпечити контроль на кордоні в будь-який момент, коли почнеться політичне врегулювання питання конфлікту на Донбасі - а я впевнений, що це має статися в найближчі півтора року - ви будете першими.

Прикордонники першими приймають удар і першими йдуть вперед. Ми повинні бути готові до того, щоб зайняти міжнародно визнані кордони України і забезпечити їх контроль.

Це одне з надзавдань, яке я поставив прикордонникам на початку року на колегії, його виконання вважаю обов'язковим.

Також повинні бути готові до деокупації сили Національної поліції й Нацгвардії.

Таке завдання обов'язково з'явиться, і це не повинно бути несподіваною проблемою для нас.

– Якою ви бачите Службу фінрозслідувань, чи повинен це бути силовий орган? Чи є розуміння між відомствами в цьому питанні?

На цей рахунок зараз йде багато дискусій. Моя позиція принципова і полягає в наступному: Служба фінансових розслідувань повинна об'єднувати функції податкової міліції, яка зараз існує, управління "К" і економіки Служби безпеки і поліцейського департаменту захисту економіки.

Друге питання - в чиїй компетенції повинна бути ця служба? Не вважаю, що в компетенції Міністерства фінансів. Не вистачало нам ще одного силового органу в країні! Мінфін не повинен бути озброєним органом.

На мою думку, Служба по ряду статей повинна бути аналітичної, але мати силові функції. […].

Повний текст інтерв'ю - на сайті інформагентства «Інтерфакс Україна»

Схожі матеріали